ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۲۴ آذر ۱۳۹۶

کریستوفر فون دیلن: از برگزاری کنسرت در ایران خیلی ذوق‌زده هستیم/ این پنج شب را فراموش نخواهم کرد

نشست خبری گروه موسیقی شیلر به سرپرستی کریستوفر فون دیلن با حضور وی، مهدی کاشی و مصطفی کبیری، پنجشنبه 23 آذرماه سال جاری در تالار وزارت کشور برگزار شد.

کریستوفر فون دیلن: از برگزاری کنسرت در ایران خیلی ذوق‌زده هستیم/ این پنج شب را فراموش نخواهم کردبه گزارش خبرنگار ریتم نو، در ابتدای این نشست، کریستوفر فون دیلن با اشاره به حضورش در ده سال قبل گفت: «آن زمان با اتومبیل به شهرهای اصفهان، تبریز و شیراز سفر کردم و در آن مدت نیز از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها بسیار لذت بردم کما اینکه همواره دنبال این فرصت بودم که یک‌بار دیگر در ایران حضور پیدا کنم. به هر صورت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیروی انتظامی قدردانی می‌کنیم که همراه با برگزارکنندگان کنسرت شرایط مناسبی را برای برپایی کنسرت فراهم کردند.»

با هنرمندان ایرانی پروژه مشترکی را اجرا خواهم کرد

سرپرست گروه شیلر بیان کرد: «موسیقی مملو از احساسات است و ما در این بیست سالی که از فعالیت‌های گروه «شیلر» می‌گذرد تمام تلاشمان را انجام دادیم تا همواره روی موسیقی که تولید می‌شود تغییرات زیادی را متناسب بازمان و ذائقه مخاطبان اعمال کنیم. ما در این راه دوست داریم با زبان صلح و دوستی و آزادی نیز همراه با هنرمندان ایرانی فعالیت‌هایی را انجام دهیم کما اینکه در این روزها آهنگ‌های ایرانی زیادی را گوش می‌دهم و مشغول فکر کردن هستم که چگونه می‌توان با هنرمندان ایرانی پروژه مشترکی را اجرا کرد اما به‌طور حتم بعد از چند هفته آینده تمرکز بیشتری روی این موضوع خواهم کرد که بتوانم از این طریق با هنرمندان ایرانی فعالیت‌هایی را داشته باشیم.»

از برگزاری کنسرت در ایران خیلی ذوق‌زده هستیم

وی درباره قطعات اجرایی کنسرت گروه «شیلر» در ایران و تفاوت‌های آن با کنسرت‌های دیگر این مجموعه توضیح داد: «ما از برگزاری کنسرت در ایران خیلی ذوق‌زده هستیم و برایمان افتخار بسیار بزرگی است که موسیقی تولیدشده گروه ما در جای دیگری از دنیا همچون کشور ایران توانسته تا این حد با استقبال مخاطبان روبرو شود. درباره انتخاب قطعات کنسرت هم باید بگویم که وقتی من اجرای موسیقی را آغاز می‌کنم در برخی از قطعات متناسب باحال و هوای برنامه و نوع احساسات مخاطب کار را هدایت می‌کنم بنابراین ممکن است این فضا با برگزاری کنسرت در کشوری دیگر متفاوت باشد. آنچه برای من در برگزار کنسرت‌ها مهم است احساسات و قلب من در اجراست که امیدوارم توانسته باشد با مخاطبان ایرانی ارتباط برقرار کند.»

تاکنون یک‌بار هم از تماشاگران فیلم‌برداری نکرده بودم

فون دیلن با بیان اینکه گروه شیلر، گروهی دوطرفه است، گفت: «یک‌طرف آن تم‌های آرام و عاشقانه و یک‌طرف آن تم‌های پرهیجان و انرژی است. خوشبختانه در ایران به دلیل تنوع مخاطبان ما هر شب برنامه متفاوتی را پیش روی مخاطبان قرار خواهیم داد که طبیعتاً نسبت به اجرای گذشته دارای تفاوت‌های محسوسی است.»

این موزیسین بین‌المللی درباره فیلم‌برداری از تماشاگران در کنسرت‌هایش در ایران اظهار کرد: «من از آغاز فعالیت‌های هنری‌ام تاکنون یک‌بار هم از تماشاگران فیلم‌برداری نکرده بودم اما شور و هیجانی که تماشاگران ایرانی به ما دادند، باعث شد که ما حین اجرای برنامه از این صحنه‌های پرشور و هیجان تصویربرداری کنیم تا بعدها هم‌وطنان ما با این مستندات پی به عالی بودن تماشاگران ایران ببرند که چقدر باورنکردنی ما را در اجرای برنامه کمک کردند.

این پنج شبی را تا پایان عمر فراموش نخواهم کرد

وی درباره موسیقی ایرانی بیان کرد: «من حتی در خواب هم نمی‌دیدم که بتوانم روزی در ایران کنسرتی را اجرا کنم. این در حالی است که از چند سال گذشته بسیاری از دوستانم از کشور ایران تعریف و تمجید زیادی می‌کردند و همواره وقتی از این کشور به آلمان برای ما سوغات می‌آوردند آن‌چنان ذوق‌زده می‌شدم که دوست داشتم هر چه زودتر شرایط حضور در این کشور را داشته باشم. به‌هرحال باوجوداینکه موسیقی ایرانی با موسیقی آلمانی فرسنگ‌ها فاصله‌دارند اما مترصد این فرصت هستم که بتوانم به‌زودی قطعاتی را با اینتم مشترک تولید کنیم.»

فون دیلن اضافه کرد: «این پنج شبی که در ایران کنسرت داشتیم برای من لحظات بسیار لذت بخشی را رقم زد که تا پایان عمر آن را فراموش نخواهم و شما مطمئن باشید دیر یا زود به ایران می‌آیم تا برنامه جدید دیگری را برای مخاطبان اجرا کنیم.»

تبعات مثبت حضور گروه «شیلر» در ایران

مصطفی کبیری درباره برگزاری این کنسرت و پیامدهای آن توضیح داد: «برگزاری این کنسرت‌ها به‌طور حتم باعث می‌شود که هم ارز کمتری از کشور خارج شود و هم موجب معرفی هرچه بهتر جمهوری اسلامی ایران در محافل بین‌المللی باشد. همین حالا هم ما کامنت هایی داریم که خوشبختانه مبتنی برای تبعات مثبت حضور گروه «شیلر» در ایران بود و امیدوارم فضا به‌گونه‌ای طراحی شود که این برنامه‌ها به‌طور مداوم اجرا شود.»

برگزاری چنین کنسرت‌هایی در ایران واقعاً کار سختی است

مهدی کاشی نیز درباره روند صدور مجوز این کنسرت گفت: «خوشبختانه مسوولان دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری بسیار خوبی در پروسه صدور مجوز داشتند و در این زمینه حمایت‌هایی انجام گرفت که جا دارد از همه نهادها و مجموعه‌های مرتبط با صدور مجوز قدردانی ویژه‌ای داشته باشم. به‌هرحال همه اهالی موسیقی می‌دانند برگزاری چنین کنسرت‌هایی در ایران واقعاً کار سختی است اما با توجه به اینکه من و آقای کبیری از سال‌ها پیش دوست داشتیم چنین برنامه‌هایی در ایران برگزار شود این ریسک را انجام داده و با سایر همکاران فضای برگزاری کنسرت گروه «شیلر» را فراهم کردیم.»

وی در پایان یادآور شد: این اولین کار ما برای برگزاری کنسرت «شیلر» در ایران نیست بلکه تصمیم داریم ازاین‌پس هر ۲ ماه یک‌بار کنسرت‌هایی این‌چنینی را برای مخاطبان برگزار کنیم.

کنسرت گروه شیلر از روز دوشنبه 20 آذر در تالار وزارت کشور در تهران شروع شد و هر شب ساعت 21:30 روی صحنه رفت. امشب، جمعه 24 آذر آخرین نوبت اجرای این کنسرت در ایران است.


عکس: امین رجبی
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه