ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۶۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶
در نشست رسانه‌ای سی و سومین جشنواره موسیقی فجر عنوان شد؛

نوربخش: منش و روش من اتاق شیشه‌ای است/ جایزه باربد منشاء تحول و خیر برای موسیقی ماست

نوربخش منش و روش خود را اتاق شیشه‌ای خواند و درباره جایزه باربد گفت: این جایزه نقطه عطف جشنواره ماست. هرچقدر بتوانیم جایزه باربد را پررنگ‌تر کنیم و بیشتر به آن بها دهیم منشاء تحول و خیر برای موسیقی ما خواهد بود.
نوربخش: منش و روش من اتاق شیشه‌ای است/ جایزه باربد منشاء تحول و خیر برای موسیقی مابه گزارش خبرنگار ریتم نو، نشست رسانه‌ای سی و سومین جشنواره موسیقی فجر با حضور حمیدرضا نوربخش رئیس جشنواره موسیقی فجر و مهدی وجدانی مدیر روابط عمومی جشنواره صبح امروز (۱۳ آذرماه) در تالار وحدت برگزار شد.

حمیدرضا نوربخش در ابتدا درباره زمان برگزاری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره امسال 20 تا 30 دی سال جاری در شش سالن برگزار می‌شود. امسال نخستین سالی است که تکلیف مدیریت جشنواره از سال گذشته روشن بود و به همین دلیل ما راحت‌تر و روان‌تر امور را پیش بردیم.
رئیس جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: حدود 90 اجرا در بخش‌های موسیقی ردیف دستگاهی، ارکسترال، بانوان، نواحی، پاپ، تلفیقی و بین‌الملل در تالار وحدت، سالن رودکی، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران، برج میلاد و مرکز همایش‌های ایرانیان خواهیم داشت.
وی درباره بودجه امسال جشنواره گفت: بودجه امسال مشابه سال گذشته حدود یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان خواهد بود.
نوربخش افزود: همان‌طور که سال گذشته وعده داده بودیم جدول جشنواره از شهریورماه امسال تاکنون آماده بوده است و دوستان مارکتینگ نیز پیشنهاد دادند که برنامه و فروش بلیت را دیرتر آغاز کنیم و زمان یک ماه را زمان مناسبی برای این مهم دانستند.
رئیس جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: در بخش موسیقی انقلاب اسلامی، شش اجرا خواهیم داشت که سه گروه ردیف دستگاهی، موسیقی نوستالژیک دوره انقلاب را اجرا می‌کنند. امسال برای نخستین بار بخش کرال موسیقی انقلاب راداریم که سرودهای جاودان و خاطره‌انگیز دوره پیروزی انقلاب را که تک‌خوان ندارند و به‌صورت کر است را به سه گروه کر با رپرتوارهای گوناگون اجرا می‌کنند
وی اضافه کرد: در بخش پژوهشی امسال رویکرد بین‌المللی داریم و در بخش گروه‌های پاپ و تلفیقی از گروه‌های پرمخاطب و با حفظ تنوع دعوت کردیم و همانند سال گذشته گروه‌های تجربه‌های نو در بخش تلفیقی حضور خواهند داشت.
نوربخش درباره بخش بین‌الملل جشنواره گفت: در طی این سه سال این بخش را جدی‌تر گرفتم و اگر بخواهیم فستیوال در ردیف‌های معتبر جهانی قرار بگیرد باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم. ارتباط نزدیک گرفتم و در طول سال پیشنهاداتی برای حضور در جشنواره داده شد و هنرمندانی علاقه‌مند به حضور بودند. در این بخش هم جنبه معرفی و تنوع  و هم حضور چهره‌ها و گروه‌های شاخص را در نظر گرفته‌ایم. 
رئیس جشنواره موسیقی فجر در توضیح بخش پژوهشی بیان کرد: این بخش از جشنواره رقابتی نیست و به همین دلیل فراخوان ندادیم. موضوعاتی تعیین می‌شود و تعدادی از پژوهشگران در حوزه‌های گوناگون درباره موضوعات صحبت می‌کنند. امسال هم به همان روال خواهد بود .
وی معیار انتخاب گروهای تلفیقی را وابسته به کلمه "تلفیقی" ندانست و گفت: در این رابطه دو موضوع مطرح است. نظر کارشناسان این حوزه برای انتخاب گروه‌ها دلیل نخست انتخاب است و پذیرش گروه‌ها پس از انتخاب نیز دلیل دیگری است.
نوربخش درباره اتاق شیشه‌ای بیان کرد: منش و روش من اتاق شیشه‌ای است. هر جا هم باشم همین روند را دارم. دو سال پیش هجمه‌ی زیادی درباره هزینه‌های جشنواره مطرح شد و ابهاماتی مطرح شد که روا نبود. البته بخشی از این ابهام‌ها طبیعی بود چراکه روند برگزاری جشنواره تغییر کرده بود و تحولاتی ایجادشده بود. اما برای زدودنِ ابهام‌ها آمدم و تمام هزینه‌ها را بیان کردم.
وی درباره نحوه انتخاب سایت بلیت‌فروشی گفت: در سال‌های گذشته سایت‌های بلیت‌فروشی زیادی در این عرصه فعالیت می‌کردند اما هیچ‌کس حاضر به مذاکره با آن‌ها نبود. بنده درب‌ها را برای مذاکره باز کردم و از سایت‌های فروش بلیت در این سه سال، تضمین فروش، اسپانسر، خدمات و درصد و کارمزد را خواستار بودم. به بلیت‌فروشی را به بهترین شرایط واگذار کردیم و اگر کسی برای این مهم، حضور پیدا نکرد نشان از عدم قبول شرایط بوده است. درصد بلیت‌فروشی ما انقدر زیاد نیست که کسی بخواهد خودش را بکشد. کارمزد جشنواره‌مان هفتاد، هشتاد میلیون می‌شود که برای سایت‌هایی که در طول سال فعال هستند، مبلغ مهمی نیست. 
نوربخش درباره جایزه باربد بیان کرد: این جایزه نقطه عطف جشنواره ماست. هرچقدر بتوانیم جایزه باربد را پررنگ‌تر کنیم و بیشتر به آن بها دهیم منشاء تحول و خیر برای موسیقی ما خواهد بود. امروز در سینما همه‌چیز حول جشنواره سینماست. هر کاری در شروع نقطه‌ضعف‌هایی هم دارد. نگاهمان در سال اول این بود که داوری را گسترده کنیم و مدلمان را از مدل‌های مشابه خارجی گرفته بودیم. فکر کردیم که همه فعالان عرصه موسیقی بیایند و نظر بدهند. به همین دلیل تعداد داورانمان در سال اول زیاد بود. تبصره‌ای هم داشتیم و گفتیم که رای این داوران برای اثر خودشان اعمال نباشد. جایزه همانند سال گذشته خواهد بود. یک جایزه ویژه، 60 سکه است و دیگر جوایز هم در حدود 10 و 20 سکه است.
وی در پایان از تقدیر پیشکسوتان در این جشنواره همانند سال‌های گذشته خبر داد.


عکس: محبوبه حاتمی
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه