ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶

جایزه‌ی افشین یداللهی معیاری برای سنجش ادبیات شفاهی/ تقدیر از پیشکسوتان و انتخاب بهترین‌های سال

روزبه بمانی گفت: اگر پرداخت درستی داشته باشیم، جایزه‌ای خواهیم داشت که معیاری برای سنجش ادبیات شفاهی ما باشد و این جزو مقاصد ما است.

جایزه‌ی افشین یداللهی معیاری برای ادبیات شفاهی/ تقدیر از پیشکسوتان و انتخاب بهترین‌های سالبه گزارش خبرنگار ریتم نو، نشست خبری نخستین جایزه‌ی ترانه‌ی افشین یداللهی ظهر امروز (12 آذرماه) با حضور روزبه بمانی (دبیر جایزه، حسین علیشیری قائم‌مقام دبیر جایزه، مهدی ایوبی دبیر اجرایی جایزه و دیگر عوامل برگزارکننده در سالن سورنا برگزار شد.

روزبه بمانی در توضیح این برنامه گفت: در طول سال‌های گذشته، پیش و پس از انقلاب همیشه نبود جایزه یا جشنواره مشخص و مستقل برای ادبیات شفاهی احساس شده است. البته در جشنواره‌های گوناگون به این مقوله پرداخته می‌شد اما به‌صورت تخصصی جشنواره‌ای نداشتیم که به جنبه‌های گوناگون ترانه نگاه کند. بدون شک رفتن افشین یداللهی شوک و حسرت بزرگی برای جامعه ادبیات و موسیقی است و سعی کردیم با اختصاص دادن نام ایشان، یاد و خاطره این شاعر ارزشمند را زنده نگه‌داریم چراکه ایشان از شاعران تأثیرگذار بودند. 

این ترانه‌سرا اضافه کرد: اگر پرداخت درستی داشته باشیم، جایزه‌ای خواهیم داشت که معیاری برای سنجش ادبیات شفاهی ما باشد و این جزو مقاصد ما است. و این جزو مقاصد ما است.و این جزو مقاصد ما است. بخش مهم این جایزه، پرداختن و کارشناسی کردن آثار ترانه‌سرایان جوان و تازه‌نفس است که به همین منظور با عنوان «یک خاطره از فردا» نام‌گذاری شده است تا بتوانیم به کارهای کسانی که کمتر کارکرده‌اند را کارشناسی و تقدیر کنیم و راهی برایشان گشوده شود تا کارهایشان به گوش آهنگسازان و خوانندگان برسد تا در عرصه حرفه‌ای قدم بگذارند.

این ترانه‌سرا ادامه داد: آوردن نام افشین یداللهی، در اعتبار بخشیدن به این جایزه بسیار تأثیرگذار است و اگر ما بتوانیم به‌درستی به وظیفه خودمان عمل کنیم، جایزه‌ای خواهیم داشت که معیار و ملاک ادبیات شفاهی ماست. ما در این جایزه بخش‌های مختلفی را آماده کرده‌‌ایم و امیدواریم که بتوانیم به تمام ظرفیت‌های ترانه کشور توجه ویژه‌ای داشته باشیم؛ به‌خصوص ترانه‌سرایانی که در شهرستان‌ها و به‌دوراز اساتید در حال فعالیت در این حوزه هستند.

وی درباره اعضای شورای اجرایی این جایزه گفت: حمیدرضا صمدی و علی ایلیا (روابط عمومی و امور رسانه)، عمران میری و امیرحسین مساح (امور مالی و اداری)، صابر قدیمی (امور اجرایی و تشریفات) و امیر توده فلاح (کارگردان مراسم) شورای اجرایی جایزه‌ی ترانه‌ی افشین یداللهی را تشکیل می‌دهند.

بمانی با اشاره به مباحث داوری در تمامی جشنواره‌ها بیان کرد: در تمامی دوره‌ها آثار هیچ‌کدام از اعضای شورای اجرایی، هیات‌های انتخاب و داوری و دبیران جایزه در داوری شرکت داده نمی‌شوند و در هر دوره داوران و اعضای شورای اجرایی تغییر خواهند کرد.

مهدی ایوبی در ادامه بیان کرد: قرار است با بیش از یک دهه همکاری، در خانه ترانه جشن منسجمی برگزار کنیم و امیدوارم با این جایزه بتوانیم بخش کوچکی از زحمت‌های این شاعر برجسته را جبران کنیم و نامشان را زنده نگه‌داریم.

ایوبی درباره روند برگزاری جایزه گفت: این جایزه در سه بخش «یک خاطره از دیروز»، «یک خاطره از امروز» و «یک خاطره از فردا» برگزار می‌شود که از یکی از اشعار دکتر الهام گرفته‌شده است و در بخش نخست « یک خاطره از دیروز» قرار است از یک ترانه‌سرای پیشکسوت تقدیر به عمل بیایید که جایزه ویژه ‌این بخش تندیس، لوح تقدیر و هدیه نقدی خواهد بود.

وی در توضیح بخش دوم جایزه «یک خاطره از امروز» بیان کرد: در این بخش قرار است بهترین ترانه‌ی سال، بهترین ترانه‌سرای سال، بهترین خواننده ازنظر انتخاب ترانه و بهترین ترانه‌ی تیتراژ فیلم یا سریال توسط هیات داوران انتخاب شوند که به هر یک از برگزیدگان، یک تندیس و لوح تقدیر اهدا می‌شود.

ایوبی درباره بخش سوم «یک خاطره از فردا» توضیح داد: این بخش در دو شاخه ترانه‌های عاشقانه و اجتماعی برگزار می‌شود که مخاطبان می‌توانند ترانه‌هایشان را در هر دو شاخه ارسال نمایند و در هر شاخه امکان ارسال سه ترانه برای یک فرد وجود دارد که سه جایزه (1 تندیس، 3 لوح تقدیر- 3 جایزه‌ی نقدی) به هر شاخه اختصاص داده‌شده است. همچنین داوران این اجازه را دارند که در هر بخش دیپلم افتخار نیز اهدا کنند.

وی ادامه داد: علاقه‌مندان می‌توانند آثارشان را تا 1 بهمن‌ماه ارسال نمایند و فرایند انتخاب و داوری از 10 بهمن تا 9 اسفند انجام و مراسم اعطای جوایز، هفته دوم اسفندماه برگزار خواهد شد.

حسن علیشیری در ادامه با اشاره به همکاری خانه ترانه با مجله چلچراغ در یک دوره گفت: در آن جشنواره افشین یداللهی نقش جدی و بسزایی داشت و همیشه دوست داشتند به‌صورت مستقل این کار را برای خانه ترانه انجام دهد. درواقع این نخستین جشنواره ترانه کشور است که به‌صورت مستقل برگزار می‌شود.

علیشیری با اشاره به حمایت‌های موسسه انتشارات نگاه به مدیریت علیرضا رئیس دانایی بیان کرد: این انتشارات در کنار ما نقش بسیار مهمی در برگزاری این جایزه داشته و خوشحالیم که یکی از معتبرترین ناشران کشور حامی این جایزه ارزشمند است.

وی در پایان بیان کرد: درمجموع 8 تندیس، 12 لوح تقدیر و 6 جایزه‌ی نقدی اهدا خواهد شد.

گفتنی است طرح لوگوی جایزه افشین یداللهی را ابراهیم منتظری بر عهده داشته است.

اعلام عمومی فراخوان بخش «یک خاطره از فردا» از 4 آذرماه بوده و تا 1 بهمن‌ماه سال جاری ادامه خواهد داشت که این تاریخ غیرقابل تمدید است.

علاقه‌مندان به شرکت در این جایزه می‌توانند آثار خود را در بخشِ «یک خاطره از فردا» (ترانه‌های ارسالی) در دو بخش «عاشقانه» و «اجتماعی» از طریقِ ربات تلگرامی به آدرس: afshinyadollahibot@ و یا از طریقِ مراجعه به سایت www.drafshinyadollahi.ir به دبیرخانه‌ی جایزه ارسال نمایند.



نویسنده : مریم رفائی | عکس: امین باقری
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه