ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶

جشنواره، درها را به روی تمامی هنرمندان و کارشناسان باز کرده است/ اتهام برداشته شود

امیر مردانه در نشست دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی گفت: جشنواره درها را به روی تمامی هنرمندان و کارشناسان باز کرده است تا با نظرات آن‌ها جشنواره برگزار شود. تا اتهامی که همیشه متوجه این‌گونه جشنواره‌هاست مبنی بر اینکه اطرافیان خودشان را دعوت می‌کنند؛ از روی جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی برداشته شود.

جشنواره درها را به روی تمامی هنرمندان و کارشناسان باز کرده است/ اتهام برداشته شودبه گزارش خبرنگار ریتم نو، نشست رسانه‌ای دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی صبح امروز (۱۱ آذرماه سال جاری) با حضور امیر مردانه مدیر اجرایی، نسترن هاشمی نماینده شورای هنری بخش اجراهای صحنه‌ای و بابک خضرایی نماینده بخش شورای پژوهشی در تالار وحدت برگزار شد.

امیر مردانه در ابتدای این نشست با ابراز خوشحالی برای تداوم برگزاری این جشنواره گفت: دومین دوره جشنواره در سال ۹۶ در تاریخ ۱۷ تا ۲۴ آذرماه در تالار رودکی و در دو بخش اجراهای صحنه‌ای و پژوهشی برگزار می‌شود. امیدوارم در سال‌های آتی نیز شاهد اجرای جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی و اجراهایی از این قبیل باشیم.

مدیر اجرایی جشنواره درباره اتفاقات دومین دوره بیان کرد: با توجه به اتفاقات ریاست جمهوری در سال جاری، باید منتظر می‌ماندیم تا تغییرات مدیریتی در سطح کلان انجام شود. درست است که به نسبت سال گذشته، زودتر به استقبال جشنواره رفتیم اما این مهم می‌توانست شش ماه پیش از شروع جشنواره رخ دهد. بااین‌حال توانستیم برای برگزاری دومین جشنواره به توافق برسیم.

وی ادامه داد: امسال اتفاقات خوب و خجسته‌ای برای جشنواره افتاد که پشتیبانی اساتید ازجمله این اتفاقات بود که با نگاه حمایت از نسل هنرمندان موسیقی در حوزه کلاسیک ایرانی انجام شد و نشان می‌دهد روند جشنواره در سال گذشته مثبت بوده است.

مردانه افزود: امسال برای برگزاری جشنواره بر این شدیم که بخشی را برای ارتقاء سطح علمی به جشنواره اضافه کنیم و شورای پژوهشی با حضور طلایی پرویز زاده خضرایی اعتبار ویژه‌ای به جشنواره داد تا بتوانیم از فعالان این حوزه برای حضور در جشنواره دعوت کنیم و اقدام برای این بخش با موضوع موسیقی کلاسیک ایرانی، نیازمند توجه و حضور افرادی بود که در این عرصه تحصیل و فعالیت می‌کنند تا مطالبشان را در جشنواره ارائه و از آن دفاع کنند.

مدیر اجرایی جشنواره درباره بخش اجراهای صحنه‌ای بیان کرد: در این بخش اتفاقات خوب و باارزشی رخ‌داده و تمام اعضای هنری نسبت به سال گذشته تغییر کرده است تا بتوانیم از تمام سلیقه‌های اجراهای صحنه‌ای بهره‌مند شویم. با دیدگاه‌ها و المان‌هایی که در جشنواره اتفاق افتاد شاهد تغییر نوددرصدی اجراهای صحنه‌ای هستیم اما چند اجرا به دلایل خاصی تکرار شده است.

وی افزود: جشنواره درها را به روی تمامی هنرمندان و کارشناسان باز کرده است تا با نظرات آن‌ها جشنواره برگزار شود. تا اتهامی که همیشه متوجه این‌گونه جشنواره‌هاست مبنی بر اینکه اطرافیان خودشان را دعوت می‌کنند؛ از روی جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی برداشته شود.

مردانه با ابراز خوشحالی گفت: سال گذشته نزدیک به 30 اجرا در بخش‌های گوناگون روی صحنه بردیم و امسال نیز به همین اندازه اجراهای جدید خواهیم داشت. امیدوارم در برگزاری جشنواره هم بتوانیم خوب عمل کنیم و شرایط خوبی را برای اجرا داشته باشیم تا سطح کیفی جشنواره بالا برود.

بابک خضرایی درباره اهمیت بخش پژوهشی جشنواره بیان کرد: آن چیزی که این موسیقی مبتنی بر نظام دستگاهی را کلاسیک کرده، بخش مهمی مربوط به بخش مکتوب می‌شود که اگر این منابع هزارساله را نداشت به موسیقی کلاسیک تبدیل نمی‌شد. چراکه درگذشته تصور بر این بود که فقط موسیقی کلاسیک غربی داریم درحالی‌که در تمام جهان از موسیقی کلاسیک صحبت می‌شود ازجمله ایران که همیشه سابقه کلاسیک را داشته است.

نماینده بخش شورای پژوهشی درباره ضرورت استفاده از واژه "کلاسیک" در این جشنواره گفت: اصطلاحاتی چون؛ سنتی، اصیل و دستگاهی دارای اشکالاتی است. به‌طور مثال اصطلاح "اصیل" برای این موسیقی اشکال دارد بااینکه اصیل است اما موسیقی‌های فولکلور هم اصیل به معنای ریشه‌دار هستند بنابراین به کار بردن این کلمه مانع نیست که دیگر انواع موسیقی به آن وارد نشوند. درباره واژه "سنتی" هم باید بگویم؛ موسیقی فولکلور هم مبتنی بر سنت است و تداوم دارد. کلامت دیگری چون "فاخر" و "هنری" هم بار ارزش‌گذاری دارد به همین خاطر ایراداتی را به وجود می‌آورد و واژه "دستگاهی" نیز جامع و کافی نیست.

وی افزود: بااین‌حال از ما خرده می‌گیرند که چرا از واژه "کلاسیک" که کلمه‌ای غربی است استفاده می‌کنیم و چرا از کلمات بومی بهره نمی‌گیریم. درصورتی‌که وقتی می‌خواهیم کلمه‌ای را وارد کنیم، مفهوم آن کلمه اهمیت دارد که صدها سال داشته‌ایم.

خضرایی درباره موضوع اصلی گروه پژوهشی در جشنواره بیان کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌هاست چراکه موسیقی کلاسیم مبتنی بر منابع مکتوب هزارساله است. اینکه همیشه به موسیقی پرداخته و مکتوب شده ، نشان‌دهنده حضور این روند است. اگر خواستید موسیقی کلاسیک را بشناسید با یک کاخ مقایسه کنید چراکه نیازمند به شناخت، آموزش و متکی به داتش گذشتگان است و باید یکی از مراکز قدرت از آن حمایت کند.

وی افزود: این گروه می‌کوشد که پژوهش‌هایی را که در این چند سال در دانشکده‌ها و مراکز آکادمیک مدفون‌شده است عرضه کند تا به گوش مخاطبان برسد.

در ادامه نسترن هاشمی بیان کرد: این شورا متشکل از هفت هنرمند و موزیسین است که از نسل میانی انتخاب شدند و در این جشنواره سعی بر این شد عنوان دبیر شورا حذف و این وظیفه بر عهده شورا باشد و انتخابات جمعی صورت بگیرد.همه اعضای شورا از رزومه کاری مشخصی برخوردار هستند و بعد تمام دوستان علاوه بر پایبندی دارای دیدگاه‌های متفاوتی هستند تا بتوانند تمامی جریان‌های موجود در جامع امروز کلاسیک ایرانی را معرفی کنند.

نماینده شورای هنری بخش اجراهای صحنه‌ای افزود: جلسات زیادی برگزار شد و با گشت زنی در فضاهای مجازی و اجراها، از دوستانی دعوت شد که از فیلترینگ شورا موفق بیرون آمدند و از طرفی به موسیقی کلاسیک ایرانی پایبند و در این عرصه دارای رزومه کاری و فعالیت بودند. چون همان‌طور که آگاه هستید این موسیقی مهجور است و دوستان درحالی‌که ورود به حوزه‌های دیگر موسیقی هستند و معدود افرادی هنوز به موسیقی کلاسیک پایبند مانده‌اند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از شرایط حضور دوستان در جشنواره امسال، عدم حضور در جشنواره سال گذشته بود و رسم عدالت بود تا بتوانیم تمام پتانسیل‌ها را معرفی کنیم. از طرفی اولویت انتخاب مجریان با نسل میانی بود که به پختگی نسبی رسیده بودند و قطعاً نگاه به نسل جوان داشتیم که در مسیر درست قدم گذاشته‌اند.

هاشمی اظهار کرد: همچنین سعی شد گروه‌هایی دعوت شوند که در جشنواره‌های مشابه هم‌ کمتر حضورداشته‌اند تا این موقعیت صحنه‌ای برای معرفی باشد. در همین راستا زمان زیادی را گذاشتیم تا بتوانیم از گروهای شهرستان و فعال و پایبند انتخاب کتیم. باید این راهم اضافه کنم که تمامی این نظرات به‌صورت جمعی گرفته شد و شخصی نبود و تمامی افراد سلیقه شخصی را کنار گذاشتند و با عدالت انتخاب کردند.

وی با اشاره به اینکه جدول اعلامی جشنواره، دلخواه همه نبود، گفت: محدودیت‌هایی در این زمینه داشتیم که برخی ظرفیت‌ها را خارج می‌کرد. چون برخی از گروه‌ها به دلایل شخصی نتوانستند حضورداشته باشند یا برخی مشکلات اداری داشتند. درمجموع موسیقی کلاسیک انقدر برای انتخاب وسیع نیست. اما سعی کردیم به پتانسیل موجود نزدیک شویم و امیدوارم جوانان سکو و انگیزه‌ای برای دیده شدن داشته باشند.

مردانه درباره همکاری بنیاد رودکی در برگزاری این جشنواره گفت: بنیاد رودکی سال‌هاست که به‌عنوان بخش خصوصی در حوزه موسیقی فعالیت می‌کند اما سال گذشته برای اجاره‌بهای سال به جشنواره پنجاه‌درصد تخفیف داد اما با توجه به صحبت‌هایی که با آقای صفی پور داشتیم امکان دارد که همانند گذشته این تخفیف را برای جشنواره در نظر بگیرند.

وی در پایان بیان کرد: خوشبختانه برخی مسوولان از وجود عدم حاشیه در این جشنواره صحبت می‌کردند و این نشان دهند طی کردن مسیر سلامت است و نگاه ما این است که هنرمندان این جشنواره را از خودشان بدانند و همین امر موجب حضور هنرمندان بسیاری می‌شود.

جشنواره، درها را به روی تمامی هنرمندان و کارشناسان باز کرده است/ اتهام برداشته شود
نویسنده : مریم رفائی
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه