ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۰۸ آذر ۱۳۹۶

کنسرت آنپلاگد «خرده‌های تاریکی» گروه نیوش و گروس عبدالملکیان

دومین همکاری گروه نیوش و گروس عبدالملکیان به‌صورت کنسرت آنپلاگد «خرده‌های تاریکی» با قطعاتی جدید و تنظیمی متفاوت ۳ آذر ۹۶ در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

کنسرت آنپلاگد «خرده‌های تاریکی» گروه نیوش و گروس عبدالملکیانبه گزارش خبرنگار ریتم نو، "آرش قهرمانلو" سرپرست، ایده پرداز گروه و نوازنده‌ی افکت‌های صوتی قلم نی خوشنویسی با حضور دو عضو اصلی دیگر‌ گروه"سروش قهرمانلو" خواننده، آهنگساز، نوازنده‌ی سه‌تار و سه‌تار الکتریک، همچنین "کیکاووس مختاری" تنظیم‌کننده، آهنگساز ،نوازنده پیانو و رهبر ارکستر گروه نیوش در ابتدای کنسرت به تعریف مفهوم آنپلاگد پرداخت و گفت: آنپلاگد فضای کوچکی دارد و مخاطب هرکجای سالن که بخواهد می‌تواند بنشیند و استیج باید در وسط سالن باشد گرچه که ما هیچ‌کدام از این امکانات را در ایران نداریم. و در این مدل اجرا، ازآنجایی‌که مخاطب باید به تفکر وادار شود درنتیجه در کنار آواز جملات به‌صورت نجوایی و گاهی دکلمه وار بیان می‌شوند. مؤلفه دیگر این است که هنرمند باید بتواند ازلحاظ روانشناسی فضای سالن را درک کند و بنا به حال و هوای سالن، موسیقی را اجرا کند و مخاطب با ذهنیت قبلی اجراها را نمی‌شنود و ممکن است جمله‌ای جدید یا لحنی جدید به آهنگ داده شود و بداهه‌پردازی و بداهه‌نوازی از مهم‌ترین مؤلفه‌های آنپلاگد است. این سبک، زمان استراحت ندارد و اما کوتاه‌تر از کنسرت‌های عادی بوده و لزوماً تنظیم آکوستیک باعث آنپلاگد بودن کنسرت نمی‌شود.

آرش قهرمانلو بعد از تمام شدن این مفهوم بر روی صحنه با صندلی به زمین افتاد که لحظه‌ای تماشاگران را بهت‌زده کرد اما با گفتن این نیز بخشی از آنپلاگد است فضای سالن را به خنده و شوخی تبدیل کرد.

سپس نوازندگان این گروه با معرفی "کیکاووس مختاری" یکی پس از دیگری وارد سالن شدند.

"آرش ضرابی" نوازنده "کنترباس"، "سهراب ملک زاده" نوازنده "ویولن سل"، "پیمان و احسان شامی" نوازندگان "ویولن"، "ستار خطابی" نوازنده "سازهای کوبه‌ای" و "گروس عبدالملکیان" "شاعر برخی از آثار آلبوم "خرده‌های تاریکی".

"گروس عبدالملکیان" ضمن خوش‌آمد گویی به حاضرین در خصوص قطعات اجرایی در کنسرت گفت: اشعار اجرایی گزیده‌ای از اشعار کتاب‌هایش خواهد بود.

کنسرت با شنیده شدن صدای خطاطی "آرش قهرمانلو" آغاز شد و "گروس عبدالمالکیان" دکلمه‌هایی همچون "وقتی‌که نیستیم" از آلبوم "خرده‌های تاریکی" را خواند سپس قطعات "سقف می‌ریزد"، "شوریده (بیا بیا)، "صدای قلب نیست"، "اتاق"، "عین و شین و قاف" " چهار پاره" با خوانندگی سروش قهرمانلو اجرا شد.

خواننده گروه نیوش از "کریم سیسه واتارا" سفیر کشور ساحل عاج، "رامبد خانلری" نویسنده، "سلماز بدری" خواننده، "ارشک عزیزی" آهنگساز، "کی خسرو مختاری" نوازنده کمانچه و "نسیم شاملو" آهنگساز تشکر کرد.

در این کنسرت نیز مانند تمامی کنسرت‌های گروه نیوش، تماشاگران در خواندن قطعاتی "سروش قهرمانلو" را همراهی کردند.

در انتها، با فریادهای تماشاگران مبنی بر اجرا شدن قطعه "انار"، این کنسرت با اجرای قطعه "انار نخل خنده" به پایان رسید‌.


نویسنده : صبا شکوهمند
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه