ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۶۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۰۷ آذر ۱۳۹۶

علی تفرشی: موسیقی سیاست کاری خود را دارد

علی تفرشی درباره حضورش در شورای موسیقی و سیاست‌های این شورا گفت: فکر نکنید یک نفر می‌تواند در موسیقی انقلاب به پا کند. موسیقی سیاست کاری خود را دارد که صرفاً دست شوراها نیست و سیاست اصلی بر پایه این است که هرکسی با هر تفکر و موسیقی می‌تواند فعالیت کند.

علی تفرشی: موسیقی سیاست کاری خود را داردبه گزارش خبرنگار ریتم نو، نشست رسانه‌ای کنسرت گروه موسیقی ایده به سرپرستی و خوانندگی علی تفرشی امروز ۷ آذرماه سال جاری در تالار وحدت برگزار شد.

علی تفرشی در ابتدای نشست گفت: موسیقی ما دور از حاشیه است و به‌قول‌معروف آرتیست‌بازی و تبلیغات نداریم. آخرین اجرا بنده در قالب موسیقی تلفیقی به سال ۷۸ بازمی‌گردد که با همین گروه ایده روی صحنه رفتیم و توانستیم مقام اول جشنواره را در بخش رقابتی کسب کنیم و بنا به دلایلی از آن سال به بعد کنسرتی برگزار نکردم. تا اینکه سال گذشته آلبومی را بر مبنا و پایه‌ی موسیقی تلفیقی به انتشار رساندم.

این خواننده و موزیسین اضافه کرد: «بعد از انتشار این آلبوم، تصمیم به برگزاری کنسرتی گرفتیم که هرچند برای من به دلیل دوری از فضا این تصمیم سخت بود از طرفی فضا را هم مناسب این نوع موسیقی نمی‌دیدم چراکه این روزها موسیقی بازاری زیاد شده به‌نوعی که دیگر صدای خواننده برای یک قطعه موسیقایی ملاک نیست و خواننده با داشتن صدایی معمولی و ترکیب با صداهای موسیقی می‌تواند کارهایی را اجرا و کنسرت‌هایی را برگزار کند. همان‌طور که شاهد هستیم اجراهایشان بسیار هم شلوغ می‌شود.بااینکه فضا را مناسب ندیدم اما تصمیم گرفتم کنسرتی را برای اجرای قطعات آلبوم «شبت خوش باد من رفتم» به همراه قطعات قدیمی چون من مست عشقم، دیوانه شو و ... روی صحنه ببرم.

وی با اشاره به حضورش در هنرستان موسیقی و فعالیت در حوزه موسیقی سنتی و گذراندن کلاس آواز پیش از هنرستان، گفت: دغدغه و گرایش اصلی بنده به موسیقی سنتی است اما در تمامی ژانرهای موسیقی آهنگسازی کرده‌ام. و بعدها و پس از کسب تجربه به این مهم رسیدم که نباید به بازار موسیقی نگاه کنم چراکه عقیده دارم کسی که کار هنری انجام می‌دهد باید تفکر و عقیده خودش را انجام و به جامعه معرفی کند و درنهایت این جامعه است که انتخاب می‌کند.

تفرشی بابیان اینکه جامعه موسیقی دچار روزمرگی شده افزود: موسیقی پاپ کشور ما برگرفته از موسیقی استانبولی، عربی، یونانی و غربی است و وقتی موسیقی را آنالیز می‌کنید، می‌بینید هیچ‌کدام ایرانی نیستند. آیا موسیقی پاپ امروز ما هویت موسیقی ایرانی را دارد؟ درصورتی‌که پیش از انقلاب موسیقی ما هویت ایرانی داشت. شما وقتی از موسیقی استانبولی کلام را بگیرید، از شاخصه‌های ملودی متوجه می‌شوید که موسیقی استانبولی است چراکه هویت خودش را دارد اما زمانی که از موسیقی پاپ ما، کلام را می‌گیرید، کمتر پیش می‌آید بگویید موسیقی ایرانی ست. چون از هارمونی و ساز بندی درستی استفاده نمی‌شود و این به خاطر کمبود علم موسیقی در ژانر پاپ است. عجیب است که استقبال فراوانی هم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اکثر فعالان این عرصه موسیقی را به‌صورت علمی نمی‌شناسند و دنبال نمی‌کنند، گفت: جالب است بدانید اکثر کسانی که موسیقی پاپ کار می‌کنند سازها، هارمونی‌ها و ... را نمی‌شناسند و این را عیناً در استودیوها مشاهده کرده‌ام.

تفرشی که پس از نه سال تصمیم به حضور مجدد و مستقل در عرصه موسیقی گرفته است بیان کرد: این راه را ادامه می‌دهم و مخاطبانش را با تمام سختی پیدا خواهم کرد. صحبت‌هایم را برحسب شعار نگذارید چون نیازی به پول کنسرت ندارم و اگر در فکر مسائل مالی در موسیقی بودم سراغ موسیقی بازاری می‌رفتم و 9 سال سقوط نمی‌کردم. بنده موسیقی را برای موسیقی کار می‌کنم.

وی که از سال 90 در شورای موسیقی دفتر موسیقی حضور به‌عنوان کارشناس حضور دارد درباره عدم فعالیت در راستای بهبود شرایط فعلی موسیقی گفت: پیش از حضور بنده در این شورا نیز این نوع موسیقی بسیار زیاد شده و رشد پیداکرده بود و فکر نکنید یک نفر می‌تواند در موسیقی انقلاب به پا کند. موسیقی سیاست کاری خود را دارد که صرفاً دست شوراها نیست و سیاست اصلی بر پایه این است که هرکسی با هر تفکر و موسیقی می‌تواند فعالیت کند و فقط شورا باید ببینید کارها ایراد دارد یا خیر؟! البته که همین ممیزی هم به عقیده بسیاری از دوستان خوب نیست.

تفرشی راه‌حل رواج موسیقی علمی و درست در جامعه را منوط به آموزش صحیح موسیقی دانست و گفت: بسیاری از کسانی که هم‌اکنون مطرح هستند واقعاً آموزش صحیح ندیده‌اند و موسیقی را به‌صورت علمی نمی‌دانند.

اعضای گروه ایده را رضا تاجبخش (پیانو)، کسری سبکتکین (گیتار باس)، علی باغفر (درامز)، علی رحیمی (دف و تنبک و پرکاشن)، محمدعلی نصری (گیتار الکتریک)، نیما دلنوازی (تار)، آرین قیطاسی (ساکسیفون، ابوا و کلارینت ) محمدرضا آقایی (عود)، مژگان حسینی (قانون)، شیوا عابدی (کمانچه)، پروشات زندآیین (ویلن‌سل)، عماد اجلال (گیتار اسپانیش) تشکیل می‌دهند.

گفتنی است، کنسرت علی تفرشی با همراهی گروه ایده، چهارشنبه ۱۵ آذرماه سال جاری در تالار وحدت برگزار می‌شود و علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت می‌توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه نمایند.

نویسنده : مریم رفائی
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه