به گزارش خبرنگار ریتم نو، در ابتدای این برنامه تصاویری از فاجعه تلخ زلزله اخیر استان کرمانشاه برای حضار پخش شد و همچنین با اعلام آرش نصیری، این برنامه به زلزلهزدگان استان کرمانشاه تقدیم شد.
در ابتدا همایون ابراهیمی نفر برگزیده برنامه گذشته به روی استیج آمد و قطعهای را با همراهی پیانو اجرا کرد.سپس کارشناسان برنامه با دعوت آرش نصیری به پشت جایگاه آمدند.
حمیدرضا زمانی نخستین فردی بود که به روی استیج آمد و قطعه خود را اجرا کرد سپس علیرضا قرایی منش درباره اجرای وی گفت: «در خوانندگی سه فاکتور برای من بسیار مهم است اولین فاکتوری که باید رعایت شود این است که کوک صدا است و اگر این موضوع وجود نداشته باشد، مابقی فاکتورها اهمیت ندارد همچنین تکنیک و تحریر مهم بسیار مهم است که توانایی یک خواننده را به رخ میکشد اما فاکتور سومی که باید در خوانندگی رعایت شود، احساس خواننده است.خوانندههایی هستند که شاید یک مقدار ناکوک بخوانند اما بهقدری حسشان قوی است که این ناکوکی را میپوشاند.صدای شما در این اجرا بسیار ناکوک بود و این موضوع را بهحساب استرسی که داشتید میگذارم و فکر میکنم نیاز به تمرین بیشتری دارید.»
پوریا حیدری نیز در مورد ملودی و تنظیم این کار گفت: «من راجع به این کار به چند جهت نظر نمیدهم.اول اینکه ایشان اولین نفری بودند که امشب اجرا کردند و بههرحال اکثر خوانندهها تا به همه مسائل عادت کنند، یک مقدار زمان میبرد و به دلیل اینکه ایشان اولین نفری بودند که در این برنامه اجرا کردند، نظر دادن در خصوص اجرایشان یک مقدار سخت است.من تنها راجع به خواندن شما میتوانم این موضوع را بگویم که شما ریتم را خیلی خوب رعایت کردید اما یک گام دیگری را اجرا کردید.ضمن اینکه تنظیم این کار را بیشتر از ملودی آن دوست داشتم و فکر میکنم در این قطعه تنظیمکننده کار بسیار موفقتر از آهنگساز بوده است.»
صابر قدیمی نیز در مورد ترانه این کار گفت: «در این قطعه ملودی و ترانه زیاد باهم همخوانی ندارند و آن چیزی که ما بهعنوان تلفیق میگوییم که یکی از ارکان اساسی در نقد است، بهخوبی صورت نگرفته است.اساساً ما در نقد به میزان انسجام هرکدام از این مسائل در کنار هم میپردازیم که ببینیم چقدر ترانه توانسته در خدمت ملودی باشد و بالعکس.متأسفانه این موضوع به کار لطمه وارد کرده.در ترانه این کار در بسیاری از موارد با تعابیر انتزاعی مواجه هستیم.»
مهران موسوی نفر دومی بود که به روی استیج آمد و قطعه خود را اجرا کرد سپس علیرضا قرایی منش در مورداجرای وی گفت: «من بازهم در این کار ناکوکی میشنوم و نمیدانم دلیل آن چیست و زمانی که ناکوکی میشنوم، نمیتوانم از اجرای خواننده لذت ببرم.هم در کار قبل و هم در این کار چیزی که باعث میشود شما نتوانید به موفقیت دست پیدا کنید، ملودیهای قطعات است و با احترام به تمام عزیزانی که این ملودیها را ساختهاند، اما تا به اینجای کار ملودیهای خوبی نشنیدهام.یکی از ضعفهای این کار ملودی بسیار ضعیف بود.»
پوریا حیدری نیز در مورد ملودی و تنظیم این کار گفت: «من در ابتدا به شما تبریک میگویم به دلیل اینکه در حال حاضر در دورانی زندگی میکنیم که یکسری نویز میشنویم که به آنها میگوییم خواننده.همینکه شما چنین سلیقهای را به خرج دادید و حداقل روند تفکر و سلیقهات به سمتی بوده که لااقل خواستید که یک مقدار موسیقی درستتر کارکنید، قابلستایش است.اما اگر من قرار بود تنظیمکننده این کار باشم، سعی میکردم یک مقدار مدرنتر و بهروزتر فکر کنم و یکسری کارهایی که بارها و بارها انجامشده را دیگر تکرار نکنم و یا بهصورت دیگر نمایش دهم.»
صابر قدیمی نیز در مورد ترانه این کار گفت: «این ترانه بر روی ملودی سروده شده است و نکته مثبت این ترانه ردیفی است که تکرار میشود و این تکرار شدن و کمک کردن ردیف میتواند تأثیرگذار باشد.این ترانه نسبت به ترانهای در کار قبل شنیدیم، ترانه قابلقبولی است.»
پس از صحبتهای صابر قدیمی، علی احمدیان خواننده کرمانشاهی به روی استیج آمد و یک قطعه را اجرا کرد.
پس از اجرای علی احمدیان، نوبت به متین داوودی رسید که بهعنوان نفر سوم قطعهای را اجرا کند پس از اجرای این قطعه، قرایی منش گفت: «در ابتدا باید بگویم که از این کار لذت بردم یک مقدار ناکوکی همیشه در صدا وجود دارد و تنها یکسری افراد بسیار خاص هستند که هیچ زمانی این ناکوکی را نداشتهاند.شما هم این مقدار ناچیز ناکوکی را داشتید که آنهم به دلیل استرسی بود که داشتید.من بهشخصه خیلی چنین ملودیهای ایرانی را دوست ندارم اما به زیبایی اجرا کردید و تحریرهای پاپ رفرنس و شبه تحریرهای سنتی هم که زدید، بسیار خوب بود.ضمن اینکه باید بگویم که ملودی این کار نسبت به کارهای گذشته قابلقبول بود.»
سپس پوریا حیدری در مورد ملودی و تنظیم این کار گفت: «تنظیم این کار بسیار خوب بود.من احساس میکنم این را باید بگویم که چرا این فکر را نمیکنید که یک مقداری بهروزتر به جریان نگاه کنید به دلیل اینکه قابلیت این را دارید که الآن در این سبک و سیاقی که میخوانید، یک مقدار کارهای بهروزتری را اجرا کنید در اینکه این ملودی و تنظیم جایگاه خودش را دارد شکی نیست اما در مورد اینکه این ملودی و تنظیم چقدر مخاطب دارد، جای بحث است.من اصولاً همیشه فکر میکنم که آدم باید به بهترین حالت ممکن فکر کنم.نوع اجرای شما این قابلیت را دارد که یک مقداری نوتر و بهروزتر کارکنید.ضمن اینکه من این ملودی را بسیار دوست داشتم.»
صابر قدیمی نیز در مورد ترانه این کار گفت: «حسن این ترانه این بود که اساس درگیر یک مناقشه درونی بود و کاملاً درگیر کاراکتری که در ترانه است، بود.این ترانه به دلیل اینکه یکبخشی از تعارضات ما را نشان داده است و درگیریهای خودمان را به خودمان و مخاطبمان نشان داده، تأثیرگذارتر بوده است.در کل به نظر من ترانهی خوبی بود.»
در ادامه برنامه، علی احمدیان مجدد به روی استیج آمد و یک قطعه کردی را اجرا کرد.
پس از اجرای علی احمدیان، حمیدرضا پولادی بهعنوان نفر چهارم به روی استیج آمد و قطعهای را اجرا کرد که صابر قدیمی در مورد ترانه این کار گفت: «زمانی که شما این قطعه را اجرا کردید، ناخودآگاه ذهنم به سمتوسوی گروه چارتار رفت و به ذات نمیتوانیم بگوییم که تقلید از این گروه است اما بهشرط اینکه شما جلوتر از آن بروید و یک تصویر و نگاه متفاوتتری به مخاطب بدهید.در مورد ترانه فکر میگویم ترانهی ساده و روانی انتخابشده بود اما ترجیعبند باید دربرگیرنده کل کار باشد.با توجه به اینکه ملودی بر روی کلام قرارگرفته است، کار قابلقبولی است.»
سپس علیرضا قرایی منش در مورداجرای این خواننده جوان گفت: «کوک شما به نسبت خوب بود اما من این فضاها را اصلاً دوست ندارم و با موسیقی تلفیقی میانه خوبی ندارم و همیشه احساس میکنم خالص بودن یک ژانر خیلی بیشتر ارزش دارد همچنین جنس صدا و رنگ صدایتان را زیاد نپسندیدم.اما یک نکته بسیار مثبتی که به نظر من داشتید که یک خواننده خوب را از یک خواننده خیلی خوب متمایز میکند، این است که کنترل صدای خیلی خوبی داشتید و این موضوع بسیار مهم است.»
پوریا حیدری نیز در مورد ملودی و تنظیم این قطعه گفت: «شما یک حس خیلی خوبی به مخاطب میدهید اما یک مقدار اعتمادبهنفستان پایین است و دلیل آن را بههیچعنوان درک نمیکنم شما فوقالعاده احساس و انرژی خوب دارید اما از آنها استفاده نمیکنید.من برخلاف سلیقه آقای قرایی منش این تلفیقها را بسیار دوست دارم و احساس میکنم یک مقدار بیشتر و نترستر باید به جلو بروید.»
میلاد اسدی پنجمین نفری بود که به روی استیج آمد و قطعه خود را اجرا کرد و سپس پوریا حیدری گفت: «این نوع ملودی نقطهضعف من و آقای قرایی منش است و من بهشخصه این ملودی را بسیار دوست دارم و بسیار خوب آن را اجرا کردید.تنظیم و ترانه این کار را بسیار دوست داشتم اگر میخواهید همین سبک را ادامه دهید، کار بسیار سختی را در پیش دارید و باید بسیار پرکار شوید و باید بر روی تبلیغاتت مانور دهید که بتوانید دیده شوید.»
سپس علیرضا قرایی منش در مورداجرای این خواننده گفت: «ملودی این کار بهشدت به گوش من آشنا بود من نمیخواهم که قضاوتتان کنم اما ملودی این کار بسیار خوب بود اما تنها ضعف آن این بود که به گوش آشنا بود امیدوارم که از آن ملودی الهام گرفته باشید.اجرایتان را دوست داشتم و تحریرهای بسیار تمیزی داشتید اما حیف که یکجاهایی کنترلتان از بین رفت.»
صابر قدیمی نیز در مورد ترانه این کار گفت: «به دلیل اینکه به مفهوم بافت اعتقاددارم، اما عملاً این ملودی و تنظیم ایجاب میکرد که ترانه در عین صمیمیت یکسری حرفها را بزند و بافت اثر ایجاب میکرد که این کلام قرار گیرد از این حیث اتفاق بسیار خوبی بود و سعی شده بود در عین سادگی یک حرکتهایی را انجام دهد.»
محمدرضا رامزی ششمین و آخرین نفری بود که به روی استیج آمد و قطعه خود را اجرا کرد که در ابتدا صابر قدیمی در مورد ترانه این کار گفت: «در مورد ترانه این کار باید بگویم که متأسفانه ترانه این قطعه را دوست نداشتم به دلیل اینکه فضای این ترانه بههیچعنوان با ملودی همخوانی ندارد.»
سپس علیرضا قرایی منش در مورداجرای این خواننده گفت: «شما بسیار خوب میخوانید و چقدر حیف است که این همه موزیک مزخرف در بازار است و خوانندههایی هستند و خودنمایی میکنند و افرادی مانند شما من حتی اسمشان را هم نشنیده بودم بااینکه سواد موسیقی دارید.تحریرهای بسیار تمیزی داشتید بااینکه من ملودی نفر قبلی را بیشتر دوست داشتم اما احساس شمارا بسیار بیشتر پسندیدم بااینکه دوره ریتمهای شش و هشت این شکلی خیلی کلیشهای شده اما شما بسیار زیبا کار را اجرا کردید ملودی این کار بسیار زیبا بود و امیدوارم دوستانی مانند شما وارد مارکت موسیقی شوند و اتفاقات خوبی را برای موسیقی ما رقم بزنند.»
در آخر نیز پوریا حیدری در مورد ملودی و تنظیم این قطعه گفت: «شما بسیار حرفهایتر از مابقی دوستان اجرا کردید و این موضوع برای من لذتبخش بود اما ازنظر نوع ارائه، ارائه خوبی نداشتید.من اگر جای تنظیمکننده این قطعه بودم یک مقدار تمپو را پایین میآوردم که این موضوع بسیار جذابتر میشد.ملودی این کار برای من بسیار دلچسب و زیبا بود و به نظر من نقطه قوت این کار ملودی آن بود.»
در اواخر این برنامه استاد مهدی سپهر با دعوت آرش نصیری به روی استیج آمد و قطعات سرنوشت و عسل را اجرا کرد.
پس از اجرای استاد مهدی سپهر، با اعلام نظر کارشناسان محمدرضا رامزی (نفر اول)، میلاد اسدی (نفر دوم)، متین داوودی (نفر سوم) و حمیدرضا پولادی (نفر چهارم) بهعنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند.
در پایان این برنامه و به درخواست آرش نصیری، علیرضا قرایی منش به روی استیج آمد و قطعه «یه حالی دارم این روزا» را به همراه پیانو اجرا کرد که در ادامه می توانید ویدیویی این اجرا را مشاهده و در صورت تمایل دانلود نمایید.
اکبر کتابدار، مجید صفدری و معین سجادی ازجمله مهمانان این مراسم بودند.