ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۰۱ آذر ۱۳۹۶
ساز و آوازی برای تسکین

کامکارها و شهرام ناظری برای کرمانشاه به روی صحنه رفتند

در زمان‌ها و مشکلات گوناگونی که برای مردمان ایران‌زمین به وجود آمده است همیشه ملت ایران نشان داده‌اند که به کمک هم‌وطنان خود می‌شتابند دراین‌بین در پی زلزله اخیر کرمانشاه پس از ۲۰ سال شهرام ناظری و کامکارها که بزرگ‌ترین خانواده‌ی هنری هستند نیز سهم خود را با اجرای کنسرتی ادا و تمام عوایدی آن را تقدیم به هم‌وطنان آسیب‌دیده خود کردند.

کامکارها و شهرام ناظری برای کرمانشاه روی صحنه رفتندبه گزارش خبرنگار ریتم نو، این کنسرت درحالی‌که تنها نسل اول از کامکارها، شهرام و سیاوش ناظری حضور داشتند در ۲۹ آبان ۱۳۹۶ در تالار وزارت کشور برگزار شد.

فضای کنسرت با شمع‌ها و پس‌زمینه‌ای تاریک و حزن‌انگیز تزیین‌شده و نشان‌دهنده داغ ماتم هم‌وطنان رفته، بود و تصاویر ترسیمی بزرگمهر حسین پور که از میان عکس‌های پخش‌شده در زمان زلزله انتخاب‌شده و در طول کنسرت بر روی بوم ترسیم می‌شد این حس را بیشتر القا می‌کرد.

شهرام ناظری بااینکه روز بعد در آلمان کنسرت داشت و یک سال برای آن برنامه‌ریزی کرده بود گفت: بااینکه انرژی کافی برای کنسرتی دیگر نداشتم اما این کمترین کاری بود که برای کمک به زلزله‌زدگان می‌توانستیم انجام دهیم.

کامکارها و شهرام ناظری برای کرمانشاه روی صحنه رفتند

این کنسرت با قطعه "لاله بهار" از اشعار ملک‌الشعرای بهار که سال‌ها پیش توسط خود ناظری خوانده‌شده و از آثار پرویز مشکاتیان بود آغاز شد. سپس بعد از نواخته شدن تصنیف "گون" ناظری از ملت همیشه درصحنه و سلحشور کشور جهت کمک به مردم آسیب‌دیده "کُرد" تشکر کرد.

کامکارها و شهرام ناظری برای کرمانشاه روی صحنه رفتند

وی درباره چگونگی تصمیم برای اجرای این کنسرت گفت: با کامکارها، دوستان قدیمی خود تماس گرفتم و آن‌ها که از اخلاق مداران موسیقی ایرانی هستند پیشنهادم را پذیرفتند. وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه زمان کافی برای تمرین نداشتیم اگر اشکالی در اجرای برنامه داشتیم ما را عفو کنید.

سپس بر روی پرده تصاویری از مردم زلزله‌زده پخش شد و قطعه کُردی "گل نیشان" اجرا شد.

خواننده سنتی این کنسرت از "لوریس چک نواریان" آهنگساز، رهبر ارکستر و نقاش ایرانی ارمنی تبار، "علی مرادخانی" معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنین "رویا نونهالی" بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، به خاطر حضور در کنسرت تشکر کرد و از رویا نونهالی خواست تا بر روی صحنه رفته و با تماشاگران صحبت کند. رویا نونهالی نیز با تشویق و تشکر از مردم بابت کمک به زلزله‌زدگان بیان کرد: کمک‌های امروزه ما تنها مُسکنی است بر درد آسیب دیدگان و سال‌ها بعد که اثر این مسکن‌ها از بین برود درد نهفته خود را نشان خواهد داد و آن زمان است که تصمیمات بزرگ لازم است.

کامکارها و شهرام ناظری برای کرمانشاه روی صحنه رفتند

سپس، بعد از اجرای قطعه " شیدا شدم" سازهای کمانچه، سنتور و عود هم‌نوازی کردند و ناظری هم با نواختن سه‌تار و آواز " عاشقی پیداست از زاری دل" از اشعار مثنوی معنوی را خواند. سپس قطعات " دوش چه خورده‌ای دلا"، "گل ونوشه"، "وله من یاخی" و آوازی کرمانشاهی که لحن سوزناکی داشت اجرا شد.

این کنسرت با اجرای قطعه "ای ایران" به پایان رسید.

نویسنده : صبا شکوهمند
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه