ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۱۳ آبان ۱۳۹۶

رها از یزد انتخاب روشن روان، عقیلی و ایمان/ استقبال گروه‌های شهرستانی از هزار صدا

برنامه هزار صدا با مدیریت و اجرای آرش نصیری (روزنامه‌نگار) در بخش موسیقی اصیل ایرانی جمعه 12 آبان ماه سال جاری با حضور استاد کامبیز روشن‌روان به‌عنوان کارشناس بخش آهنگسازی و نوازندگی، سالار عقیلی به‌عنوان کارشناس بخش آواز و اهورا ایمان به‌عنوان کارشناس شعر و ترانه در فرهنگسرای برگزار شد.

رها از یزد انتخاب روشن روان، عقیلی و ایمان/ استقبال گروه‌های شهرستانی از هزار صدابه گزارش ریتم نو، مراسم ساعت 15:30 دقیقه با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و خواندن سرود ملی آغاز شد. آرش نصیری با قرار گرفتن پشت تریبون، با خواندن این غزل زنده‌یاد حسین منزوی در مدح سالار شهیدان، مراسم را رسماً آغاز کرد: «ای خون اصیلت به شتک‌ها زغدیران/ افشانده شرف‌ها به بلنداری دلیران».

سپس تیتراژ برنامه پخش شد که روی بخش‌هایی از گل‌های 120 (افسوس، افسوس) با اجرای ارکستر وزارت فرهنگ و هنر به سرپرستی استاد فرامرز پایور، ویولن استاد حبیب‌الله بدیعی، تنبک استاد محمد اسماعیلی و صدای استاد نادر گلچین ساخته‌شده بود.

نخستین گروهی که توسط آرش نصیری برای اجرا به روی صحنه دعوت شدند، گروه موسیقی چکاد، گروه برگزید برنامه قبل بود. محمد گلشاييان (تار)، محمدرضا لطفی (ني)، سياوش عظيمي (تمبك) و جابر برزگر (خواننده) اعضای این گروه بودند. برزگر ابتدا غزلی از حافظ را با آواز خواند و در انتهای آواز هم آهنگ «نوای کاروان» استاد نادر گلچین را اجرا کرد. این گروه از آباده و ابرکوه به هزار صدا آمده بودند.

سپس به دعوت مدیر و مجری برنامه کارشناسان به روی صحنه دعوت شدند. برنامه با اجرای گروه "رها" که از شهر کهن یزد، به پایتخت آمده بودند، ادامه پیدا کرد. دومین تصنیفی که توسط این گروه اجرا شد، به گفته خودشان، اشاره به بی آبی یزد داشت که از نکات قابل اشاره در اجرای این گروه بود. در پایان اجرای هر تیم، داوران حاضر در جلسه؛ نحوه خوانش، نوع ورود به استیج، اجرای خواننده و نوازندگان، تنظیم قطعات و کلام شعر را موردبحث قرار می‌دادند. استاد کامبیز روشن‌روان در بین نقدهایشان بارها تأکید کردند که هنرمندان جوان در نحوه ورود اولیه گروه به روی صحنه باید از هماهنگی و نظم خاصی پیروی کنند تا خود و مخاطبشان را دچار دل‌زدگی و سردرگمی‌ نکنند. در ادامه این مراسم که به استاد نادر گلچین تقدیم شد، فیلمی از حضور ایشان در برنامه‌های سال‌های گذشته هزار صدا پخش شد که در آن، نکته‌هایی راجع به بهتر شدن در مسیر خوانندگی را بیان می‌کردند.

گروه دوم که برای نقد به روی استیج دعوت شدند، "نوای ارغنون" از استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان شهرکرد بودند. پس از اجرای این افراد و ارائه نکات موردنظر داوران؛ سالار عقیلی بر این نکته تأکید کرد که در بین اعضای گروه موسیقی، "خواننده" بیش از سایر اعضای گروه، در معرض توجه مخاطب قرار دارد و مسئولیت کل گروه بر دوش اوست، به همین دلیل، هنگام اجرای زنده و نوع خواندن شعر و ارائه اثر، خواننده است که باید بسیار دقت کند تا امکان بروز اشتباه را به حداقل برساند.

اهورا ایمان نیز از هنرمندانی که قصد فعالیت جدی در این عرصه دارند درخواست کرد برای مخاطب امروز، اشعار شاعران عصر امروز را در اولویت قرار دهند، چون خلق اثر برای مخاطب امروزی، زبان و ادبیات امروزی را نیز طلب می‌کند. در ادامه مراسم، اهورا ایمان، یادآور شد، ترانه‌ای بعد از اجرا موفق خواهد بود که سطری را شبیه گوشواره در ذهن مخاطب، ثبت و ماندگار کند.

آخرین گروه موسیقی که برای نقد روی صحنه حاضر شدند، "آوای مهر سیاهکل" از شهر سیاهکل بود. ورود خانم همخوان گروه بالباس سنتی و زیبای گیلان روی استیج، از نکات قابل‌توجه این گروه درصحنه بود. نکته‌ای که مجری جلسه هم اشاره کرد و با تشویق فراوان حضار مواجه شد.

در ادامه برنامه، بامداد فلاحتی به همراهی عود سیاوش اسماعیلی و دف مهدی نظام دوست به‌عنوان خواننده مهمان، دو تصنیف و یک قطعه آواز اجرا کرد که بسیار مورد تشویق همگان قرار گرفت. هردوی این تصانیف که در حال و هوای ایام محرم و صفر ساخته‌شده و بارها و بارها از صداوسیما پخش‌شده‌اند از ساخته‌های خود فلاحتی روی اشعاری از سید شهاب‌الدین موسوی بودند. فلاحتی از خوانندگان جوان اما باسابقه موسیقی ایرانی است که با استادان بزرگ موسیقی ایران نظیر زنده‌یاد جلال ذوالفنون، فریدون شهبازیان، هادی منتظری و دیگر موزیسین‌های درجه‌یک همکاری کرده و همچنین در حوزه موسیقی آیینی نیز از بهترین‌های شهرستان یزد است.

پایان‌بخش مراسم، دعوت از همه حضار به‌روزی صحنه و اهدای لوح تقدیر بود. پیش از اهدای لوح استاد کامبیز روشن روان درباره اهمیت برگزاری این برنامه‌ها و لزوم توجه به جوانان سخن گفت و داوری و انتخاب گروه برتر را سخت و قواعد و دلایل انتخاب گروه برتر را برشمرد. سپس از سالار عقیلی خواست گروه برتر را اعلام کند و او، با اعلام اینکه گروه‌ها خیلی به هم نزدیک بودند گروه "رها" از شهر یزد را به‌عنوان گروه برگزیده عنوان کرد. اعضای این گروه به این شرح بودند:

خواننده :معین آقایی

همخوان: نعیمه عطارها

نوازندگان :

تار و سه‌تار :عرفان کوچه‌باغی

تنبور و بم تار :علی دهقانی

سنتور :محمد صالح کریمی

تنبک:فرزاد امینی

دف محمدمهدی کریمی

در آخرین لحظه، قبل از خداحافظی، نصیری از تماشاگران پرسید آیا شما قبول می‌کنید که سالار عقیلی تا روی صحنه آمده باشد و اقلا دو بیت شما و ما را مهمان نکند؟ با تشویق و درخواست بی‌امان حضار، عقیلی که به‌صورت ناگهانی دعوت به اجراشده بود تصنیف زیبای «نسیم سحر» سروده ملک‌الشعرا بهار را اجرا کرد که پیش‌ازاین توسط بسیاری از هنرمندان درجه‌یک موسیقی ایران ازجمله خود ایشان اجراشده بود. این اجرا پایان‌بخش برنامه‌های 12 آبان هزار صدا بود. بنا بر اعلام مدیر و مجری هزار صدا، برنامه‌های بعدی هزار صدا اول و شانزده آذرماه برگزار خواهند شد.

یکی دیگر از نکات قابل‌توجه این برنامه حضور دو تن از بزرگان صنعت و کارآفرینی در برنامه و واکنش مثبت آن‌ها تحت تأثیر جو خوب برنامه بود. دکتر سعید منصور افشار مدیرعامل برند هوراند که از معتبرترین برندها در حوزه صوت است، برای هرکدام از اعضای گروه برنده برنامه هدایای نفیسی را در نظر گرفت که طی امروز و فردا در یزد به دستشان خواهد رسید. همچنین دکتر علیمردان شیبانی نیز که از بزرگان کارآفرینی ست، مبلغ دو میلیون را به گروه‌ها اهدا کرد که با نظر آرش نصیری، بین گروه‌ها تقسیم خواهد شد.

این برنامه نخستین برنامه هزار صدای سنتی بود که همه گروه‌ها از شهرستان‌ها آمده بودند.

استاد محمد رئوف قنبری، مسعود فروتن، اردشیر بزرگ نیا، حریر شریعت زاده، مهران مهرنیا، محمد اسکندری، سینا بهمنش، علیرضا توکلی، مهدی موسوی، نرگس جعفری و زهره زمانی ازجمله هنرمندان حاضر در جلسه بودند.


عکس: نگار پوربحری
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه