ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۶۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۱۰ آبان ۱۳۹۶

مجید ترکاشوند: تدریس را دوست دارم/ به‌زودی اجرای گروه آوای سرنا برگزار می‌شود

مجید ترکاشوند نوازنده ساز ساکسوفون که سابقه همکاری با خوانندگان مطرح کشور را در کارنامه هنری خود دارد، در گفتگو با خبرنگار ریتم نو از علاقه‌اش به تدریس و همچنین فعالیت‌های گروه آوای سرنا صحبت‌هایی را مطرح کرد.

مجید ترکاشوند: تدریس را دوست دارم/ به‌زودی اجرای گروه آوای سرنا برگزار می‌شود

در ابتدا از شروع فعالیتتان در عرصه موسیقی بگویید؟

شروع فعالیت‌های من در عرصه موسیقی از سال 1368 با نواختن ساز کیبورد، آغاز شد اما از سال 1372 زمانی که با مرحوم پرویز شهبازی آشنا شدم، نواختن ساز ساکسوفون که ساز تخصصی‌ام است را شروع و به مدت 3 سال در کلاس‌های آموزشی شرکت و از سال 1376 به‌طور رسمی نواختن این ساز را آغاز و با پیشنهاد دوست عزیزم حسن فراهانی ، به‌طور رسمی در ارکستر آقای عباس بهادری حضور پیدا کردم و این‌گونه فعالیتم درزمینهٔ نوازنده ساکسوفون شکل گرفت. در آن زمان شوق فراوانی داشتم و مصمم بودم که به هر طریق ممکن از پس این کار بربیایم و خوشبختانه همین‌طور هم شد و آقای بهادری اولین خواننده‌ای بودند که من با ایشان کارکردم.

تاکنون با چه خواننده‌هایی به‌عنوان نوازنده همکاری داشتید؟

من تا به امروز با نزدیک به 30 خواننده ازجمله امیر تاجیک ، مجید اخشابی ، زنده‌یاد ناصر عبدالهی، علی لهراسبی، حمید حامی، مانی رهنما ، مرحوم مرتضی پاشایی و...همکاری داشتم و در حال حاضر نیز در ارکستر رضا صادقی مشغول فعالیت هستم.

چرا تصمیم گرفتید که گروه آوای سرنا را تشکیل دهید؟

با شروع فعالیت من با مجموعه سرنا، از طرف یکی از مدیران این مجموعه به من پیشنهاد شد که یک ارکستری را راه‌اندازی کنیم.من عاشق قطعات دهه 60 و 70 میلادی هستم به دلیل اینکه همیشه دوست داشتم یک ارکستری وجود داشته باشد که سولوی تمام قطعات این دو دهه را خودم انجام دهم.البته خواننده داشتیم اما من در آینده تصمیم داشتم این کار را انجام دهم به دلیل اینکه سولوی تمام این قطعات را حفظ هستم. زمانی که این پیشنهاد به من داده شد، ما یک ارکستر 14 نفره را پیشنهاد دادیم.زمانی که متوجه شدم مجموعه سرنا از عهده تمام هزینه‌های این ارکستر بزرگ برنمی‌آید ، تصمیم گرفتم که ارکستری که قرار بود درگذشته با آن‌ها کارکنم را برای این گروه انتخاب کنم که خوشبختانه با کمک تمام اعضای ارکستر کار را بسیار خوب پیش بردیم و قرار بود قبل از شروع ایام سوگواری محرم و صفر اجرای زنده‌ای داشته باشیم.قصد ما از راه‌اندازی این گروه، برند سازی بود و در نظر داشتیم که یک برندی را درست کنیم و بعدها روی آن مانور دهیم. تقریباً 3 نفر از اعضای این ارکستر تابه‌حال فعالیت حرفه‌ای داشتند و مابقی افراد تجربه کمی از اجرای زنده داشتند.به همین دلیل بعضی از رفتارهایشان حرفه‌ای نبود و من هم با تمام درگیری‌هایی که داشتم این شرایط را تحمل کردم اما یک هفته قبل از اجرا مشاهده کردم که رفتار اعضای ارکستر به‌شدت غیرحرفه‌ای است و به همین دلیل باوجود تمام ضررهای مالی، تصمیم گرفتیم که اجرا را لغو کنیم اما در نظر دارم که به‌زودی پس از ایام سوگواری صفر این اجرا را با یک تیم تمام حرفه‌ای برگزار کنیم.

چرا تصمیم گرفتید که دوره‌های آموزش سازهای بادی را برگزار کنید؟

دلیل آموزش سازهای بادی به‌خصوص ساز ساکسوفون این است که من عقیده دارم نباید افراد به دلیل محدودیت‌ها و نداشتن قدرت خرید ساز و ... از آموزش ساز موردعلاقه‌شان محروم باشند. من تصمیم خودم را گرفتم و بعضی از دوستان نوازنده به هر دلیلی علاقه‌مند به تدریس نیستند اما من درکل تدریس را دوست دارم. من خودم همیشه شاگرد بودم و بازهم شاگرد هستم و هرروز به معلوماتم افزوده می‌شود اما دوست دارم آن چیزهایی که یاد گرفتم را به هر نحوی در اختیار دیگران قرار دهم.خوشبختانه استقبال بسیار خوبی هم از کلاس‌های آموزشی بنده شده و خصوصاً خانم‌ها بیشتر تمایل به فراگیری این ساز دارند.من هم علاقه‌مند هستم و دوست دارم ثابت کنم که این ساز برخلاف آن چیزی که دیگران تصور می‌کنند، انرژی زیادی نمی‌خواهد و همچنین باعث بیماری نمی‌شود و این موضوع را با برگزاری این کلاس‌ها به همگان ثابت کردم که چنین چیزی وجود ندارد و این ساز برخلاف آن چیزی که همه تصور دارند، ساز بسیار لطیفی است.من تدریس را بسیار دوست دارم و جزو علایق زندگی‌ام است و شاید یک روزی اعلام کنم که به دلیل تدریس، دیگر بر روی استیج حاضر نمی‌شوم.خوشبختانه روزبه‌روز استقبال از این کلاس‌ها بیشتر می‌شود و با کمک مجموعه سرنا و تعهدی که خودم نسبت به این کار دارم، مطمئن هستم روزی می‌رسد که اعلام خواهم کرد دیگر نمی‌توانم پذیرای هنرجویان جدید باشم.

از دیگر فعالیت‌های خودتان برایمان بگویید؟

به امید خدا در آینده قرار است اتفاق‌های خوبی رخ دهد و قطعاً فعالیت‌هایم را توسعه‌خواهم داد و امید زیادی به آینده دارم.خبرهای بسیار خوبی درراه است که به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهم کرد.

نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
انتشار یافته: ۱
فرنوش قعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
شما فوق العاده هستید . چه در تدریس چه در نوازندگی. موفق باشید
تقویم هنری ادامه