ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
در سیزدهمین روز مطرح شد

عزیز تنها: نوازندگان باید تاریخچۀ مقام‌ها را بشناسند/ محمدفاروق درپور: نباید تنها به مقام‌های سازی اکتفا کنند/ حسن سمندری: نباید موسیقی آوازی را فراموش کنند/ اسفندیار تخم‌کار: باید بیشتر مقام‌شناسی را دنبال کنند

نوازندگان جوان، موسیقی شرق و جنوب خراسان را در سیزدهمین روز جشنواره در مقابل هیات داوران محمدفاروق دُرپور، حسن سمندری، عزیز تنها، و اسفندیار تخم‌کار اجرا کردند.

عزیز تنها: نوازندگان باید تاریخچۀ مقام‌ها را بشناسند/ محمدفاروق درپور: نباید تنها به مقام‌های سازی اکتفا کنند/ حسن سمندری: نباید موسیقی آوازی را فراموش کنند/ اسفندیار تخم‌کار: باید بیشتر مقام‌شناسی را دنبال کنندبه گزارش ریتم نو به نقل از روابط عمومی یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، در سیزدهمین روز از جشنواره موسیقی جوان، ویژۀ موسیقی شرق و جنوب خراسان، کلیۀ شرکت‌کنندگان به اجرای قطعاتی مبتنی بر سنت موسیقایی منطقۀ خود پرداختند.

موسیقی این منطقه در چهار بخش «دوتار»، «آواز»، «دایره»، و «دُهُل» برگزار شد و شرکت‌کنندگان در سه ردۀ سنی به رقابت با یکدیگر پرداختند.

عزیز تنها به‌عنوان یکی از داوران در حاشیۀ اجراهای این دوره به روابط عمومی جشنواره از کیفیت آثار اجرایی گفت.

موسیقی هنری است که با تمرین و تلاش پیشرفت می‌کند

عزیز تنها در رابطه باکیفیت اجراها گفت: نسبت به سال‌های گذشته گروه الف پیشرفت چشمگیری داشته است. گروه ج هنوز به آنچه انتظار داشته‌ایم نرسيده است. گاهی سطح کیفی گروه الف از گروه سنی ب بالاتر دیده می‌شود.

او ادامه داد: اجراها اصالت داشت. مبنای جشنواره حفظ کردن اصالت‌هاست و بیشتر اجراها با اصالت بود. موزیکالیته و بیان نیز خوب بود.

این داور به شرکت‌کنندگان توصیه کرد: موسیقی هنری است که با تمرین و تلاش پیشرفت می‌کند. هرچه فعالیتشان در این حوزه افزایش پیدا کند، قوی‌تر خواهند شد. به راه و روش استادانِ گذشته توجه کنند و آثارشان را بارها گوش کنند. این امر در بخش مقام‌شناسی به آن‌ها کمک خوبی خواهد کرد. نوازندگان باید تاریخچۀ مقام‌ها را بشناسند و ریشههایشان را بدانند. جشنواره نیز به این مسیر کمک می‌کند و در پرسش و پاسخ‌ها چنین سؤالاتی مطرح می‌شود.

وی در خصوص جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره در طی این چند سال اخیر تأثیر خوبی گذاشته است. گروه سنی الف بیشتر در حال تلاش و یادگیری هستند. در آینده این نوازندگان به رده‌های سنی ب و ج می‌رسند و می‌توانند بسیار موفق باشند.

موسیقی تربت‌جام، موسیقی آوازی است

محمدفاروق دُرپور کیفیت اجراهای این دوره را چنین ارزیابی کرد: امسال تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته افزایش پیداکرده و سطح مسابقه بالاتر رفته بود. در هر سه ردۀ سنی شاهد رشد خوبی بودیم. گروه سنی الف نسبت به سنّ کمشان بهتر ظاهر شدند. از گروه سنی ج همیشه توقع بیشتری وجود دارد.

او ادامه داد: موسیقی تربت‌جام، موسیقی آوازی است. متأسفانه گروه ج به برخی سؤالات به‌خوبی نتوانستند پاسخ دهند. اطلاعاتشان دربارۀ مقام‌ها کم بود. بیشتر باید در این زمینه تلاش کنند.

این داور به شرکت‌کنندگان توصیه کرد: بیشتر باید آثار استادان گذشته را پیگیری و گوش کنند. علاقه‌مندان موسیقی نباید تنها به مقام‌های سازی اکتفا کنند. موسیقی این بخش، موسیقی آوازی است، باید بیشتر توجهشان به آثار استادان باشد. از گروه ج انتظار می‌رود تسلط بیشتری در بخش آوازی داشته باشد.

همۀ رسم و رسوم ما در این ساز خلاصه می‌شود

حسن سمندری ابتدا دربارۀ کیفیت اجراهای این دوره گفت: درمجموع اجراها خوب بود. اصالت و بیان خوبی داشتند. هر سه گروه خوب ظاهر شدند، اما انتظار بیشتری از گروه سنی ج داشتیم. گروه سنی الف با توجه به سنشان خوب ظاهر شدند.

این داور به شرکت‌کنندگان توصیه کرد: باید درزمینۀ موسیقی مقامی تلاش کنند وسعی‌شان برای حفظ آن باشد. شرکت کردن در جشنواره‌ها و مسابقه‌ها بسیار خوب است، اما نباید موسیقی آوازی را فراموش کنند. هنر را باید از استادان بازمانده بیاموزند، آن‌ها هستند که کمک می‌کنند تا این میراث باقی بماند.

او در خصوص جشنواره موسیقی جوان گفت: این جشنواره تشویقکننده است. شرکت‌کنندگان باید به تلاش ادامه دهند و سینهبه‌سینه این هنر را منتقل کنند. موسیقی یک میراث است. ما با این سازوآواز زندگی می‌کنیم و برایمان بسیار ارزشمند است. همۀ رسم و رسوم ما در این ساز خلاصه می‌شود.

حفظ اصالت یکی از اهداف بسیار مهم جشنواره است

اسفندیار تخم‌کار در رابطه باکیفیت اجراهای این دوره نیز توضیح داد: اجراها در ردۀ سنی الف و ب بهتر بود. شرکت‌کنندگان خوبی در این دو گروه داشتیم. سطح کیفی خوب بود و نسبت به سال گذشته پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای رخ داده بود.

او ادامه داد: حفظ اصالت یکی از اهداف بسیار مهم جشنواره است، همچنین شيوۀ استادان گذشته را باید پاس داشت. اصالت اجراها، بیان موسیقایی و تکنیکها خوب بود.

این داور به شرکت‌کنندگان توصیه کرد: برای پیشرفت باید بیشتر مقام‌شناسی را دنبال کنند. مقام‌های منطقه را بشناسند و در حس مقام‌ها فرو بروند. وقتی به درک خوبی برسند، می‌توانند آن حس را به مخاطب منتقل کنند. این امر بسیار مهم است. توصیه می‌کنم به استادان قدیمی مراجعه کنند تا به اطلاعاتشان افزوده شود و مقام‌های بیشتری را کشف کنند.

از فردا چهارشنبه 22 شهریور ساعت 9، علاقه‌مندان به موسیقی مازندران می‌توانند در پنج بخش دوتار، کمانچه، آواز، لـله‌وا، دسرکوتن شاهد اجرای نوازندگان جوان در تالار رودکی باشند.

یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از 8 تا 26 شهریور سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریورماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.


منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه