ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
در یازدهمین روز مطرح شد:

تویسرکانی: جشنواره انگیزۀ بسیار خوبی برای جوانان است/ قربانی: اغلب شرکت‌کنندگان تجربۀ اجرای صحنه‌ای ندارند/ ایسراییلیان: باید تمرین منظم و مداوم داشته باشند

یازدهمین روز جشنواره به نوازندگان سازهای پیانو و ویلن‌سل اختصاص داشت که در مقابل هیات داوران متشکل از آرپینه ایسراییلیان، فریماه قوام صدری، گاگیک بابایان، رافائل میناسکانیان (بخش پیانو)، و محسن تویسرکانی و کریم قربانی (بخش ویلن‌سل) به اجرای رپرتوارِ ردۀ سنی خود پرداختند.

تویسرکانی: جشنواره انگیزۀ بسیار خوبی برای جوانان است/ قربانی: اغلب شرکت‌کنندگان تجربۀ اجرای صحنه‌ای ندارند/ ایسراییلیان: باید تمرین منظم و مداوم داشته باشندبه گزارش ریتم نو به نقل از روابط عمومی یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، محسن تویسرکانی در حاشيۀ يازدهمين جشنواره ملی موسيقى جوان دربارۀ کیفیت اجراها و تأثیرات جشنواره به روابط عمومی جشنواره توضیح داد.

محسن تویسرکانی در خصوص کیفیت اجراهای این دوره گفت: گروه الف بسیار خوب ظاهر شد و حتی می‌توان گفت کیفیت اجراها دور از انتظار بود. ما از گروه ب انتظار بیشتری داشتیم. روی‌هم‌رفته شرکت‌کنندگان باید جشنواره را جدی‌تر بگيرند و تلاش بیشتری کنند.

او به اهمیت گروه سنی ج چنین اشاره کرد: این ردۀ سنی می‌توانند خودشان در آموزشگاه‌ها تدریس کنند. خوشبختانه شرکت‌کنندگان اين دوره از استادانی که خود تدريس می‌کنند نبودند، زیرا اجرای باکیفیتی ارائه ندادند.

وی دربارۀ اهمیت جشنواره جوان توضیح داد: این جشنواره انگیزۀ بسیار خوبی برای جوانان است. امید است که تداوم داشته باشد و توجه بیشتری به جشنواره‌های اینچنینی شود. کار هنری تا زمانی که پشتوانه نداشته باشد پیش نمی‌رود. کار هنری هزینهبر است و درآمدزا نیست. نباید فرهنگ کنار گذاشته شود و آموزش نادیده گرفته شود.

شرکت‌کنندگان حدود هفتاد درصد رشد کرده بودند

کریم قربانی به‌عنوان یکی از داوران بخش ویلن‌سل در حاشیۀ اجراهای این دوره به روابط عمومی جشنواره دربارۀ کیفیت اجراها توضیح داد.

کریم قربانی کیفیت ویلن‌سل این دوره را چنین ارزیابی کرد: رپرتوار برای هر سه گروه سنی نسبت به سال گذشته بسیار سخت‌تر بود. اجراها نسبت به پارسال بهتر بود و می‌توان گفت شرکت‌کنندگان حدود هفتاد درصد رشد کرده بودند.

او در ادامه به نقاط ضعف و قوت شرکت‌کنندگان اشاره کرد: نقاط ضعف آن‌ها بیشتر ناشی از کم بودن تجربۀ اجرای صحنه‌ای بود. تمرینشان با پیانیست کم است و این به کار آن‌ها لطمه وارد می‌کند.

این داور در خصوص تأثيرگذاری جشنواره موسیقی جوان گفت: من از نخستین جشنواره تا امروز در آن حضور دارم. جهش جشنواره در این سه سال اخیر بسیار محسوس است. شرکت‌کنندگان باعلاقه برای جشنواره تلاش می‌کنند و جشنواره نیز استعداد آن‌ها را نمایان می‌کند. پس از جشنواره، دیگر نهادها هستند که باید به این استعدادها بها دهند و مسیر پیشرفت را برایشان فراهم کنند.

قطعات نیاز به‌روزی چهارـ پنج ساعت تمرین دارد

آرپینه ایسراییلیان دربارۀ رپرتوار انتخابی و کیفیت اجراهای این دوره از جشنواره به روابط عمومی توضیح داد.

آرپینه ایسراییلیان دربارۀ کیفیت آثار گفت: رپرتوار در رده‌های سنی مختلف به‌خوبی انتخاب‌شده بود. شرکت‌کنندگان تهرانی آمادگی بیشتری نسبت به دیگر شهرها داشتند.

او سپس به شرکت‌کنندگان توصیه کرد: برای اینکه روی صحنه اجرای خوبی داشته باشند و به بهترین شکل کارشان را ارائه دهند فقط باید تمرین منظم و مداوم داشته باشند.

این داور دربارۀ علت کاهش هرسالۀ تعداد اعضای گروه ج نسبت به سال گذشته توضیح داد: علت این است که این ردۀ سنی بیشتر درگیر کار و تحصیل دانشگاهی هستند و کمتر فرصت حضور دارند. مسئولیت بیشتری دارند و وقت کمتری دارند تا به تمرین کردن اختصاص دهند. قطعات نیاز به‌روزی چهارـ پنج ساعت تمرین دارد.

وی در خصوص جشنواره موسیقی جوان ادامه داد: این جشنواره فرصت بسیار خوبی است. فرصتی برای تلاش و تمرین تا بتوانند نتیجۀ خوبی بگیرند.

یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از 8 تا 26 شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.


منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه