ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۶۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۶
ناگفته‌های هومن سزاوار از هشت سال ممنوع‌الکاری پیش از کنسرت شهریورماه،

قرعه بدی به نام من افتاد/ دلشان می‌سوخت و برای من غذا می‌گرفتند

هومن سزاوار در نشست خبری کنسرت شهریورماه خود درباره هشت سال ممنوع‌الکاری‌اش گفت: در آن زمان مسوولان به این اندازه هنرمندان را حمایت نمی‌کردند. به‌هرحال قرعه بدی به نام من و چند نفر از دوستان دیگر افتاد. ما قربانی سخت‌گیری مسوولان آن دوران شدیم. شاید می‌توانستند راحت‌تر بگذرند و ببخشند.

قرعه بدی به نام من افتاد/ دلشان می‌سوخت و برای من غذا می‌گرفتندنشست خبری کنسرت هومن سزاوار صبح امروز (13 شهریور ماه) با حضور این خواننده، کیارش حسن زاده (مدیرعامل شرکت آوای مهر میهن)، علیرضا صلواتی (تهیه‌کننده)، بردیا اصفهانی (رهبر ارکستر) و علی عطایی در سالن همایش‌های کردستان برگزار شد.

در ابتدای نشست علی عطایی گفت: «در این کنسرت نقش چندان پررنگی ندارم، فقط می‌توانم بگویم برای اجرای 17 شهریور ماه تلاش‌های بسیاری شده و حل شدن مسائل و مشکلات سال‌های گذشته، نتیجه تلاش دوستان بوده است و امیدوارم هومن سزاوار به جایگاهی که باید برسد.»

قرعه بدی به نام من افتاد/ دلشان می‌سوخت و برای من غذا می‌گرفتند

جایگاه خاص هومن سزاوار در میان مخاطبانش

بردیا اصفهانی بیان کرد: «تمرینات ارکستر برای کنسرت از شش ماه پیش آغاز شد و ازآنجایی‌که کنسرت پیش رو، نخستین کنسرت هومن سزاوار پس از هشت سال به‌حساب می‌آید، به همین خاطر مسئولیت سنگینی روی دوش همه ما است و امیدوارم اجرای خوبی داشته باشیم.»

اصفهانی ادامه داد: «در بازار موسیقی حال حاضر کشور، اگر خواننده‌ای شش ماه از خود اثری تولید و منتشر نکند از یادها می‌رود حتی اگر معروف‌ترین خواننده باشد، چه برسد به اینکه چندین سال اثری از خودش منتشر نکند! با این اوصاف روند بلیت‌فروشی و استقبال مخاطبان از اجرا، نشان از جایگاه خاص هومن سزاوار در میان مخاطبانش دارد.»

قرعه بدی به نام من افتاد/ دلشان می‌سوخت و برای من غذا می‌گرفتند

یکی از موفق‌ترین‌ها خواهیم بود

علیرضا صلواتی بابیان اینکه به هومن سزاوار و کار او اعتقاد دارد، گفت: «امیدوارم اتفاق‌های خوبی بی افتد. باسلیقه مخاطب آشنا هستیم و با تمام قوا در این مسیر حرکت می‌کنیم و قول می‌دهم در آینده‌ای نزدیک مایکی از موفق‌ترین‌ها خواهیم بود.»

قرعه بدی به نام من افتاد/ دلشان می‌سوخت و برای من غذا می‌گرفتند

ما قربانی سخت‌گیری مسوولان آن دوران شدیم

هومن سزاوار بابیان اینکه روزهای سختی را پشت سر گذاشته است، بیان کرد: «شاید خیلی‌ها از دلیل عدم حضور هشت‌ساله بنده در عرصه موسیقی را مطلع نباشند. به همین خاطر باید بگویم این اتفاق به خواسته خودمان نبوده است و برای بازگشت به عرصه مجاز موسیقی کشور باید هفت، هشت سالی صبر می‌کردیم البته به‌شخصه هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم این زمان طول بکشد و تصورم این بود که نهایتاً در چهار ماه این موضوع حل می‌شود و با این امید جلو رفتیم و متأسفانه هشت سال طول کشید.»

این خواننده افزود: «در آن زمان مسوولان به این اندازه هنرمندان را حمایت نمی‌کردند. به‌هرحال قرعه بدی به نام من و چند نفر از دوستان دیگر افتاد. ما قربانی سخت‌گیری مسوولان آن دوران شدیم شاید می‌توانستند راحت‌تر بگذرند و ببخشند.جرم ما به‌قدری نبود که جزایش هشت سال ممنوع‌الکاری باشد!»

وی ادامه داد: «به‌هرحال خوشحالم از اینکه خداوند قدرت تحمل داد. شاید به‌راحتی بگوییم هفت، هشت سال! اما در این مدت‌زمان یک بچه حرف زدن یاد می‌گیرد و به مدرسه می‌رود. به بنده خیلی سخت گذشت و به‌جایش صبر و تلاش کردن برای رسیدن به هدف را آموختم.»

قرعه بدی به نام من افتاد/ دلشان می‌سوخت و برای من غذا می‌گرفتند

ما توقع نداشتیم در مدت‌زمان ده دقیقه بمبی اتفاق بیفتد!

سزاوار با اشاره به‌سختی رقابت در بازار امروز موسیقی گفت: «مخاطب امروز تغییر کرده و آن دهه‌ای که مخاطب موسیقی ما بود شاید ما را به خاطر نیاورد و یا سرخانه وزندگی‌شان هستند و نتوانند در فضای مجازی حامی ما باشند. به‌هرحال تلاشمان را می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم به جایگاه گذشته بازگردیم و تمام تلاشمان را هم خواهیم کرد.»

خواننده آلبوم «کافه‌های رمانتیک» اضافه کرد: «ما توقع این را نداشتیم که با برگزاری کنسرت و شروع بلیت‌فروشی در مدت‌زمان ده دقیقه بمبی اتفاق بیفتد و یا سولد اوت شود به همین خاطر سالن کوچکی را انتخاب کردیم و نشان می‌دهد که ما شرایط را میدانیم اما دوست داشتیم آغاز فعالیت‌های من با اجرا باشد و نمی‌خواستیم از اجرای صحنه‌ای دورباشیم و روند روبه جلویی را تاکنون داشتیم و امیدوارم به پر شدن سالن برسیم.»

حمایت از انجمن خیریه امید

وی ادامه داد: «زمانی که مجوز فعالیت‌های بنده صادر شد دنبال پول این قضیه نبودم و در مدت ممنوعیت فعالیتم آموختم که از طریق بیزینس‌های دیگر بتوانم زندگی‌ام را بگذرانم و بیشتر به دنبال کمکی بودم و به‌طور اتفاقی با انجمن خیریه امید در آذربایجان و مشکلات آن آشنا شدم چراکه خیلی‌ها حتی توان مراجعه به بیمارستان را هم ندارند به همین خاطر طی صحبت‌هایی که با تهیه‌کننده کنسرت داشتیم به این نتیجه رسیدیم بخشی از درآمد کنسرت را به این انجمن اختصاص دهیم و از بیماران حمایت کنیم.»

قرعه بدی به نام من افتاد/ دلشان می‌سوخت و برای من غذا می‌گرفتند

دلشان می‌سوخت و برای من غذا می‌گرفتند

سزاوار درباره دلیل هشت سال ممنوع‌الکاری خود توضیح داد: «بخشی از این مهم به دلیل سن و سال کم ما در آن زمان بود. بنده آبان ماه وارد سن سی‌وهفت‌سالگی می‌شوم درصورتی‌که در آن زمان بیست‌وچند سال داشتم قطعاً دیدگاه‌ها و برخوردها متفاوت است. به یاد دارم نخستین باری که تصویر من از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شد در میدان تجریش، خانمی من را شناخت و آن‌قدر از این موضوع ذوق‌زده بودم که تا ونک پیاده رفتم درصورتی‌که مسیرم نیاوران بود! (با خنده) شور و هیجانی در آن زمان همراه ما بود که باعث می‌شد روند کاریمان را به همان شکل ادامه دهیم.»

این خواننده با اشاره به اینکه شبکه «ایران موزیک» در ابتدای کار خود طبق اعلام مسوولان به‌صورت مجاز فعالیت می‌کرد گفت: «در آن دوران صحبت از مجاز بودن آن شبکه بود و ما کارهایمان را برای پخش می‌دادیم. اصلاً ما طعم و لذت دیده شدن را ازآنجا چشیدیم! بعد از شش ماه به هر دلیلی این مجوز باطل شد و آن زمان کنسرتی و برنامه‌ای برای درآمد و دیده شدن، نبود و تنها راهش همین شبکه‌ها بود.»

وی افزود: «کتمان نمی‌کنم زمانی که این شبکه ممنوع شد، عاقلانه بود که همکاری را قطع کنیم (اگر دید امروز را داشتم حتماً این کار را می‌کردم) اما پخش‌ها ادامه پیدا کرد و همین امر موجب ممنوعیت فعالیت بنده شد. من کم‌کاری را در این نقطه قبول می‌کنم که شاید بهتر بود در همان زمان پخش کلیپ‌ها را همانند هم‌نسلانم چون بابک جهانبخش و فرزاد فرزین قطع می‌کردیم چون اکنون حضور دارند و موفق هستند. اما در سیستم کاری شما تعیین‌کننده نبودید و زمانی من آن‌قدر به وزارت ارشاد مراجعه می‌کردم که کارکنان دلشان می‌سوخت و حتی برای من غذا هم می‌گرفتند. من عین هشت سال ، تقریباً هرروز آنجا بودیم ولی خواستند که طول بکشد.»

قرعه بدی به نام من افتاد/ دلشان می‌سوخت و برای من غذا می‌گرفتند

زمانی از خانه بیرون می‌آمدم، هفتاد، هشتاد نفر من را می‌شناختند!

سزاوار ادامه داد: «فکر می‌کنم سیاستشان بدین گونه بود که کسی که در مسیری که تأییدشان نبوده، دو پله بالا رفته، باید از آن دو پله هم پایین‌تر برود و از اول کارش را شروع کند. فکر می‌کنم تنبیه سختی بود. هیچ‌چیز بدتر از این نیست که به جایگاهی برسد و او را از آن جایگاه پایین بیاورند! بدون اغراق می‌گویم؛ زمانی از خانه بیرون می‌آمدم، هفتاد، هشتاد نفر من را می‌شناختند! اکنون نهایتاً میگویند "چهره‌ات آشناست" این قضیه خیلی سخت است و امیدوارم هیچ‌کس تجربه‌اش نکند.»

آن زمان می‌گذاشتند هنرمند به سمت تمام شدن برود!

این خواننده درباره رفتار متناقض مسوولان گفت: «بسیار خوشحال هستم که هنرمندان امروزه خیلی سریع و راحت‌تر می‌توانند مجاز شوند. نسل عوض‌شده اکنون شبکه‌های اجتماعی آماده و مسوولان به‌روزتر شده‌اند و با موسیقی موافق‌اند. خیلی خوشحال می‌شوم همه بتوانند فعالیت کنند و هرچه این بازار پررونق‌تر باشد اتفاق‌های بهتری برای همه رخ می‌دهد. هرکسی مسیر خودش را می‌رود و تداخلی ندارد حد من همین اندازه است و حضور کسی باعث نمی‌شود بیشتر دیده شوم یا خیر! فضا بازتر شده و چون از قبل پرونده من باز بود نظرات زیادی روی آن آمده بود نمی‌توانستیم به‌راحتی مجوز بگیریم.»

کیارش حسن زاده در ادامه اضافه کرد: «آن زمان می‌گذاشتند هنرمند به سمت تمام شدن برود! و بعد مجوز را صادر می‌کردند اما خوشبختانه از شش ماه دوم سال قبل این تفکر وجود ندارد. البته هومن سزاوار دیر اقدام کرد به‌طور مثال مهدی مقدم زود اقدام کرد اما به دلیل مسائل دیگر مجوزش دچار مشکل شد. سیاست اکنون بهترین حالت ممکن است.»

قرعه بدی به نام من افتاد/ دلشان می‌سوخت و برای من غذا می‌گرفتند

سزاوار در تائید صحبت‌های حسن زاده گفت: «بنده نخستین آلبوم رسمی‌ام را سال 83 به انتشار رساندم و سال 84 ممنوع‌الکار شدم. بنده چند سالی دیر اقدام کردم و اگر زودتر اقدام می‌کردم این اتفاق نمی‌افتاد. سال 88 نامه‌ام را برای وزارت ارشاد بردم و از آن سال طول کشید و مردادماه پارسال پرونده ما از ممنوعیت خارج شد.»

این خواننده درباره جدیدترین آلبوم خود گفت: «در این مدت ترس از این داشتم که مجدداً بگویند ممنوع‌الکار هستم و می‌دانستم که تولید آلبوم اهمیت چندانی ندارد حتی قطعات این آلبوم قرار نبود در آلبوم قرار بگیرد اما این قطعات مجوز انتشار گرفت. هدف ما این بود که آلبوم پخش فیزیکی هرچند مختصر داشته باشد که سندی داشته باشم و ثبت کتاب‌خانه ملی دارم و وارد بازار موسیقی شده‌ام. چون همان‌طور که نامه‌ای دست بنده برای ممنوع‌الکاری ندادند برای مجاز شدنم هم نامه‌ای دستم ندادند. برای راحتی خیالم این کار را انجام دادم.»

وی مقوله مخاطب شناسی در موسیقی را سخت عنوان و بیان کرد: «امروزه حتی خوانندگانی که کارهایشان هیت می‌شود هم از قبل نمی‌دانند کارشان مورد استقبال قرار می‌گیرد. سلیقه مخاطب امروز تغییر کرده است زمان ما شعر و شاعرانگی مهم بود درصورتی‌که امروزه راحت‌تر شده و نوع ملودی و لحن خواندن تغییر کرده نمی‌خواهم رد کنم اما ذات موسیقی بنده ثابت است و کمی می‌توانم لحن آن را تغییر دهم و فقط فرم خودم را به‌روزتر می‌کنم.»

قرعه بدی به نام من افتاد/ دلشان می‌سوخت و برای من غذا می‌گرفتند

شنیدن چند قطعه از یک خواننده در حوصله مخاطب نیست

سزاوار درباره روند ادامه فعالیت خود گفت: «تور کنسرت‌ها در شهرستان را برگزار می‌کنیم و از این به بعد درزمینهٔ انتشار تک آهنگ فعالیت خواهم داشت. درباره آلبوم هم باید بگویم دیگر شنیدن چند قطعه از یک خواننده در حوصله مخاطب نیست و اکثراً دوست دارند گلچینی از چند خواننده داشته باشند. البته بخش گران و سخت در عرصه موسیقی همین انتشار تک آهنگ است بعضی‌اوقات پخش یک قطعه موسیقی گران‌تر از تولید آن هست.

هومن سزاوار قرار است در این کنسرت گلچینی از قطعات قدیمی را به همراه چند تک آهنگ جدید به روی صحنه ببرد.

گفتنی است کنسرت هومن سزاوار 17 شهریور ماه سال جاری طی دو سانس در سالن ایوان شمس برگزار می‌شود و علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت می‌توانند به سامانه ایران کنسرت به نشانی www.iranconcert .com مراجعه نمایند.

منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه