ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۷:۳۷ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
پنجم شهریور و برای نخستین بار

کنسرت «براستی که قلب آدمی چیست» به آهنگسازی امیرحسین علیرضایی روی صحنه می‌رود

امیرحسین علیرضایی کنسرت «براستی که قلب آدمی چیست؟» را پنجم شهریورماه سال جاری در تالار رودکی روی صحنه می‌برد.

کنسرت «براستی که قلب آدمی چیست» به آهنگسازی امیرحسین علیرضایی روی صحنه می‌رودبه گزارش ریتم نو رپرتوار این برنامه شامل 16 قطعه از ساخته‌های دو سال اخیر امیرحسین علیرضایی برای کویینتت زهی و پیانو است که این کنسرت در هر پارت با هشت قطعه روی صحنه می‌رود.

در آستانه برگزاری این کنسرت امیرحسین علیرضایی درباره جزئیات اجرای مستقلش گفت:«این قطعات را در بستر و فرم موسیقی مینیمال نوشته‌ام اما نمی‌توانم بگويم موسيقي مينيمال صرف است. از ويژگي‌هاي اين قطعات فرمال بودن، سيال و روان بودن هارموني و ... است. اغلب قطعات به‌آرامی مخاطب را در يك فضاي موسيقي روان و آرام قرار مي‌دهند، مثل‌اینکه داستاني مي‌خوانيد و در ابتدا نويسنده شمارا با فضا و بستر اثر آشنا مي‌كند و همه‌چیز به‌آرامی پيش مي‌رود. رفته‌رفته سازهاي مختلف حرف خودشان را مي‌زنند و درنهایت به يك هيجان منجر مي‌شود. از جزء به‌کل رسيدن شايد نكته بارز اين موسيقي باشد.»

او سپس اشاره‌ای به فضای تصویرساز ساخته‌هایش داشت و گفت:«موسيقي من داراي فضايي تصويرساز است. در ابتدای نوشتن هر قطعه، موسيقي را به شکل تصوير مي‌ديدم و اين تصوير را به موسيقي تبديل مي‌كردم يا به مفهوم خاصي كه برمی‌خوردم آن را يادداشت مي‌كردم و به‌عنوان يك سوژه يا منبع الهام براي نوشتن موسيقي جديد به آن می‌اندیشیدم. اسامی كه براي اين قطعات انتخاب كرده‌ام به اين تصوير موسيقي دامن مي‌زنند و باعث مي‌شود مخاطب به آن چيزي كه من مي‌خواهم فكر كند. در طول شنيدن قطعه يک مدل محدود كردن وجود دارد چون معتقدم من خالق اين اثر هستم پس من تصميم مي‌گيرم مخاطب چه چیزی را تصور کند. مانند ابرهايي كه بر دريا می‌بارند، او رفت درحالی‌که باد لابه‌لاي موهايش مي‌پيچيد، دلتنگ كسي هستم كه تابه‌حال نديدمش. براستی كه قلب آدمي چيست و...»

علیرضایی سپس درباره ضبط قطعات و آلبومش به این نکات اشاره کرد و از «مهیار علیزاده»، آهنگساز سرشناسی که سابقه همکاری با هنرمندان مطرح را دارد، نام برد:«ضبط ٦ قطعه از اين رپرتواري كه اجرا مي‌شود چند ماهي است كه به اتمام رسيده و مراحل ميكس و مستر را پشت سر گذاشته و در دست انتشار است. آلبومي که همین ساز بندی و همين تفكر موسيقايي را شامل می‌شود. آقاي مهيار عليزاده تهيه‌كننده اين آلبوم است و به كمك ايشان مراحل ضبط به پايان رسيد. نوازندگاني كه در اين البوم نواخته‌اند دوستانی نظیر پدرام فريوسفي، آتنا اشتياقي، پریسا پيرزاده، فريد يوسفي هستند و خودم هم کنترباس نواخته‌ام.»

این آهنگساز در ادامه گفت:«آرزوي هر هنرمند اين است كه اثرش به دست مخاطب برسد. نقاش در گالري، بازيگر در سينما ، مجسمه‌ساز در موزه و آهنگساز در سالن‌هاي كنسرت به دنبال این آرزو هستند. من هم دوست داشتم كه اثرم شنيده شود؛ چه در قالب كنسرت چه در قالب آلبوم درنتیجه اين تصميم را گرفتم كه آثارم را اجرا كنم. حقيقتاً هم كه كار خيلي سختي بود.»

امیرحسین علیرضایی نهایتاً اعضای گروهش را هم معرفی کرد:«در آخر این‌که موسيقي به‌اصطلاح بي‌كلام مخاطب كمتري دارد. من اولين اجراي رسمي‌ام را به‌عنوان آهنگساز در سالني با آكوستيك خوب و به لحاظ قدمت هنري باسابقه و با نوازندگان توانمندي به روي صحنه خواهم برد چون معتقدم مردم بايد موسيقي خوب در فضایی مناسب بشنوند. درحالی‌که بايد از اين نوع موسيقي هم حمايت شود. امين غفاري (ويولن)، امين عطايي (ويولن)، دانيال جورابچي (آلتو)، علي آقاجاني (ويلنسل)، رضا دستفال (كنتر باس)، اشكان مهركار (پيانو) و محمد طباخيان (پركاشن) در این کنسرت هنرنمایی خواهند کرد و همراه ما خواهند بود.»


منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه