ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
در نشست خبری کنسرت «بگو کجایی» عنوان شد:

هدف ما جبران غفلت‌ها است/ انتظار وام نداریم!

محمد معتمدی گفت: هدف ما از برگزاری این‌گونه پروژه‌های موسیقی جبران غفلت‌ها در چند دهه اخیر است.
هدف ما جبران غفلت‌ها است/ انتظار وام نداریم!به گزارش خبرنگار ریتم نو نشست خبری کنسرت «بگو کجایی» با حضور محمد معتمدی (خواننده)، علیرضا امینی (سرپرست گروه)، رضا شایسته (رهبر ارکستر) و ایمان دلفانی (نماینده شرکت شیناتک تهیه‌کننده اثر) یکشنبه 29 مردادماه سال جاری در تالار «امیرحسین فردی» حوزه هنری برگزار شد.
کنسرت «بگو کجایی» با اجرای آثاری از مجید وفادار نهم شهریورماه روی صحنه می‌رود.
از رونمایی آلبوم معتمدی تا انتشار آثار مجید وفادار
در ابتدای نشست علیرضا امینی بیان کرد: مجموعه آثار فاخر کلاسیک ایرانی که از عمر تولیدشان نزدیک به نود سال می‌گذرد ویژگی‌های گوناگونی را دربرداشته که برخی از آثار با دارا بودن ویژگی‌های خاصی ماندگار و به‌صورت سینه‌به‌سینه نقل‌شده‌اند. این ویژگی‌ها در کارهای برخی آهنگسازها وجود داشته و  زمانی که اثری در مقطع زمانی، شنیده می‌شود و دیگر کسی آن را زمزمه نمی‌کند نشان از عدم وجود این ویژگی است. 
امینی ادامه داد: مجید وفادار جزو آن دسته از هنرمندانی ست که این ویژگی در آثارش وجود داشته و به مرز مخاطب پسندی نزدیک است. امروز پس از گذشت چندین دهه از تولید آثار ایشان نزدیک به ده اثر چون گلنار، منتظرت بودم، به‌سوی تو، شب‌های تهران و ... را هنرمندان و هنردوستان می‌شناسند، آثاری که نسل به نسل انتقال پیداکرده. اما استاد وفادار از دهه 20 که نخستین آثار جدی‌اش ضبط و تولیدشده است، نزدیک به سیصد تصنیف دارد که نت‌های دست‌نویس آن‌ها به همراه نمونه صوتی دویست اثر وجود دارد.
وی ضمن بیان اینکه نخست قرار بر حمایت از آثار فاخر کلاسیک ایرانی و بازتولید آن‌ها را داشته‌اند، درباره علت انتخاب آثار استاد وفادار توضیح داد: به دلیل گستردگی و عمومیت این آثار در حوزه مخاطب پسندی و نزدیکی کارها به موسیقی پاپیولار این تصمیم گرفته شد. در ارکستر مجید وفادار ساختار زهی و بادی، رنگ و زعم خاص خود را داشت به همین دلیل در میان ارکسترها و نوازندگان متعدد، تنها ارکستر نیایش می‌توانست چنین کمکی را به ما داشته باشد که با همراهی ارکستر چکاوک کارها اجرا خواهد شد. 
امینی درباره انتخاب محمد معتمدی به‌عنوان خواننده آثار گفت: طبق بررسی‌هایی که با پوراندخت وفادار صورت گرفت و با توجه به آثاری که از محمد معتمدی شنیده بودیم، متوجه شدیم این خصوصیت در اجرای ایشان وجود دارد که بتواند رنگ و بوی آثار قدیمی را در اثر ایجاد کند.
وی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته  کنسرت «بگو کجایی» را روزهای نهم شهریورماه در برج میلاد و 24 شهریورماه در تالار اندیشه حوزه هنری روی صحنه خواهیم برد. همچنین رونمایی کتاب  زندگینامه و آثار مجید وفادار بانام «خنیاگر آسمانی»، رونمایی از آلبوم جدید محمد معتمدی و انتشار آلبوم چهل‌دقیقه‌ای از تک‌نوازی‌های استاد مجید وفادار با عنوان «شیوه شیدایی» را در دستور کارداریم.
پیوند موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی پاپ
محمد معتمدی در ادامه این نشست گفت: بسیار خوشحالم پس از سال‌ها قرار است پروژه‌ای به‌صورت منسجم آثار یکی از هنرمندان بزرگ و از آهنگسازان ماندگار ایران را به روی صحنه ببرد. علی‌رغم اینکه بسیاری از آثارش در این سال‌ها زمزمه شب و روز بوده، نامش کمتر شنیده‌شده و اسمش کمتر به گوش آشناست. استاد وفادار یکی از ده‌ها هنرمندی است که در جریان نه‌چندان مثبت موسیقی ایران نامش دچار غفلت و فراموشی شده و هدف ما از برگزاری این‌گونه پروژه‌های موسیقی، جبران غفلت‌ها در چند دهه اخیر است. موسیقی اصیل ایرانی با موسیقی پاپ ایرانی در دوره طلایی موسیقی ایران پیوند داشتند اما حالا این رشته از هم جداشده است. ادعایی نداریم که می‌خواهیم کار عجیب‌وغریبی انجام دهیم اما امیدواریم که این پروژه، یک نقطه شروعی باشد و ما می‌خواهیم این رشته را از جایی که بریده‌شده است دوباره متصل کنیم.
انتظار وام نداریم!
رضا شایسته همچنین بیان کرد: امروزه «ایجاد اشتغال» شعار هرکسی که می‌خواهد در انتخابات گوناگون کسب رأی کند. اما چرا این اتفاق نباید در حوزه موسیقی ایجاد شود؟ آیا ارکستر بزرگ 40 نفره که روی صحنه می‌رود و نوازندگانش هرکدام به‌نوعی دغدغه‌های زندگی دارند و خرج خانواده‌شان را می‌دهند، نباید موردحمایت قرار بگیرد؟!  انتظار نداریم که متصدیان دولتی وامی را در اختیار ارکستر قرار دهند. انتظار داریم درروند صدور مجوز، هزینه‌های سالن اجرا، موارد مربوط به تبلیغات و غیره به ارکسترها کمک شود. زمانی موسیقی کشور ما موفق است که تعداد ارکسترهای زیادی داشته باشیم و تا زمانی که رقابتی وجود نداشته باشد، موسیقی ما پیشرفت نخواهد کرد! از مسوولان دولتی فقط خواستار حمایت از ارکسترها هستم.
رهبر ارکستر چکاوک ادامه داد: زمانی که پیشنهاد اجرای «بگو کجایی» به بنده پیشنهاد شد ازآنجایی‌که رسالت اصلی ارکستر ما، زنده نگه‌داشتن آثار هنرمندان قدیمی بوده است. پس از صحبت‌های ابتدایی سعی کردیم کارها را به حال و هوای کارهای استاد مجید وفادار نزدیک کنیم. چون ایشان رهبر چهار ارکستر در رادیو بودند و کارهایشان حال و هوای خاص و زهی محور داشت.
وی درباره حضور محمد معتمدی گفت: ایشان به گواه اساتید از خوانندگان توانمند هستند و کمتر خواننده‌ای را دیده‌ام که برای کارهایی که می‌خواند حساسیت داشته و جزئیات آن برایش مهم باشد که کجا و در کنار چه کسی برنامه اجرای می‌کند.
شایسته درباره جزئیات کنسرت «بگو کجایی» بیان کرد: این برنامه در دو بخش روی صحنه می‌رود که هر بخش شامل چهار قطعه ارکسترال است. جلوه‌ی هستی، بزم یاران و به‌سوی تو به همراه سازوآواز با پیانو در دستگاه چهارگاه در بخش نخست اجرا می‌شود. 
وی بازسازی آثار قدیمی را سخت شمرده و افزود: این آثار باید بهتر از قبل اجرا شوند که بی‌تردید این کارها زیباتر از اصل آن اجراشده است.
معتمدی: از رسانه ملی حمایت نمی‌شوم!
در ادامه نشست محمد معتمدی درباره بازخوانی آثار پیشکسوتان موسیقی بیان کرد: آثاری که در این کنسرت روی صحنه می‌بریم به‌جز چند قطعه، در جامعه امروز ما کمتر شنیده‌شده است و باکمی جستجو متوجه می‌شوید عموماً آثار بازسازی‌شده باید همانی باشد که قبلاً توسط آهنگساز یا خواننده خلق‌شده بود. به یاد دارم زمانی که می‌خواستیم قطعه  « ایران ای سرای امید» را با استاد لطفی بازسازی و اجرا کنیم، ایشان عنوان داشت که مردم با نوستالژی قضاوت می‌کنند و وظیفه ما بازآفرینی آثار است و درواقع باید به هدفی که داریم پایبند باشیم. هدف اصلی ما در اجرای پیش رو مرور شیوه‌ای از آثاری است که انقطاع فرهنگی بین نسل حاضر و روند گذشته است و آن روندی که موسیقی ما داشته در حال حاضر بخشی از آن درجایی قطع‌شده و خسارت‌های آن را هم‌اکنون می‌بینیم.
معتمدی درباره حمایت رسانه ملی از موسیقی گفت: حدود بیست سال از فعالیت بنده در حوزه موسیقی می‌گذرد و بااینکه اعتراضی ندارم اما حمایتی هم از رسانه ملی ندیده‌ام درحالی‌که دانش‌آموخته‌ی دانشکده صداوسیما هستم و برای من همیشه جای سؤال است و یک‌صدم دیگر هنرمندان حمایتی از سمت این رسانه نداشته‌ام و ما خیلی نمی‌توانیم حساب بازکنیم.
وی اضافه کرد: صداوسیما در سال‌های اخیر به‌خودی‌خود منشأ جریانی نبوده و همواره به سراغ آثار پرفروش بازار موسیقی رفته و آن را به‌عنوان تیتراژ انتخاب کرده است درحالی‌که صداوسیما با این ابعاد باید خودش جریان ساز و ستاره ساز باشد و ذائقه مخاطب را تعیین کند که مردم چه آثاری را بیشتر بشنوند.
گفتنی است کنسرت «بگو کجایی» به خوانندگی محمد معتمدی با حمایت شرکت «شیناتک» (گروه هنری موزاوی) و همراهی انجمن موسیقی ایران 9 شهریورماه سال جاری ساعت 21:30 در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود و علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت می‌توانند به سایت www.tik8.com مراجعه نمایند.
همچنین در این اجرا محمد معتمدی با همراهی ارکستر نیایش قطعاتی از آثار مجید وفادار همچون "به‌سوی تو"، "سفری در شب"، "غرور شکسته"، "گلباران"، "گل اندام"، "چون تو را دیدم"، "جلوه هستی" و "محفل مستی" را اجرا خواهد کرد.

عکس: نگار پوربحری
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه