ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶

حمید متبسم اصول تمرین در گروه نوازی موسیقی ایرانی را آموزش داد

حمید متبسم آهنگساز برجسته، نوازنده شناخته‌شده تار و سه‌تار و از بنیان‌گذارانِ گروه موسیقی «دستان»، اصول تمرین در گروه نوازی موسیقی ایرانی را آموزش داد.

حمید متبسم اصول تمرین در گروه نوازی موسیقی ایرانی را آموزش دادبه گزارش ریتم نو حمید متبسم طی دیداری که با جمعی از نوازندگان ایرانی داشت، ضمن شنیدن اجرای این هنرمندان، اصول و قواعدی که می‌بایست در تمرین گروه نوازی ایرانی در نظر گرفته شود را مطرح نمود، توصیه به نواختن نت‌های اصلی مایه‌ی موردنظر، توسط تمام اعضا ، به‌صورت کشیده در ابتدای تمرینات و همچنین اتود کردن چندباره پاساژهای قطعه، ازجمله مهم‌ترین توصیه‌های ایشان بود.

در این نشست که به همت آموزشگاه موسیقی نیواک و در محل آمفی‌تئاتر این آموزشگاه صورت گرفت، ابتدا متبسم گفتگوی صمیمانه‌ای را با حاضران آغاز نمود و در بدو امر از سوابق و فعالیت‌های آنان پرس‌وجو کرد.

این هنرمند که قریب به سه دهه است در خارج از ایران (اروپا) زندگی می‌کند، در این دیدار گفت: «درجایی که من زندگی می‌کنم، ایرانیانی هستند که نسل دوم آن‌ها –فرزندانشان-، بعضاً حتی ایران را تابه‌حال ندیده‌اند و ارتباط و شناخت بسیار کمی از فرهنگ و هنر سرزمین مادری‌شان دارند؛ من با آموزش موسیقی به ایشان سعی در آشنا کردنشان با شعر و ادب و فرهنگ و هنر ایرانی دارم و این رسالتی ست که هرچند سخت و وقت‌گیر، اما باقدرت و دقت، برنامه‌ریزی و احساس مسئولیت در این سال‌ها مشغول به انجام آن هستم.»

در ادامه گروه موسیقی «نیواک» به سرپرستی مهران امیر اصلانی، تصنیف سرمست که از ساخته‌های مشهور حمید متبسم است را نزد وی اجرا کردند که موردتوجه این آهنگساز شهیر موسیقی قرار گرفت و در پی آن ضمن اجرای مجدد تصنیف سرمست، خود حمید متبسم علاوه بر رفع ایرادات، نکات ارزنده‌ای را درباره بالا بردن بهره‌وری تمرینات و درنهایت کیفیت اجرا گوشزد نمودند.

و در ادامه نیز قطعه «پرواز خیال» از دیگر آثار درخشان متبسم توسط شایان یزدی زاده (دف) ، سپهر حسنخانی (سنتور)، نازنین تن ساز (عود)، آریا مهدوی (تار)، محمد ساکی (کمانچه)، حسن فتحی (آواز ) و مهران امیراصلانی (تمبک) اجرا گردید. که این بار نیز اعضای گروه نیواک علاوه بر تشویق استاد متبسم، نکات ظریف و ارزنده‌ای را از خالق پرواز خیال هدیه گرفتند.

شایان‌ذکر است که خالق اثر «سیمرغ»، در طی اقامت کوتاه خود در ایران، برنامه بسیار فشرده‌ای را پشت سر گذاشت که اجرای کنسرت «تار و پود» در مجموعه فرهنگی هنری کاخ نیاوران ، کنسرت و رونمایی از آلبوم «سپیدار»، داوری در برنامه «هزار صدا» ملاقات با نوازندگان گروه "نیواک "ازجمله مهم‌ترین فعالیت‌های این برنامه بودند.


منبع: ریتم نو
برچسب ها: حمید متبسم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه