ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
در نشست خبری کنسرت «یادواره خالق مرغ سحر ... » عنوان شد:

گروه بخارا حامی مالی ندارد/ یادبودی برای قمرالملوک وزیری

نشست خبری کنسرت گروه بخارا به سرپرستی و خوانندگی صادق میرزا میرزایی با عنوان «یادواره خالق مرغ سحر ... » صبح امروز 22 مردادماه سال جاری با حضور اعضای گروه برگزار شد.

گروه بخارا حامی مالی ندارد/ یادبودی برای قمرالملوک وزیریبه گزارش ریتم نو صادق میرزا میرزایی در ابتدای این نشست گفت: «کنسرت پیش رو پنجمین کنسرت رسمی گروه بخارا است. تمرینات برای اجرای این کنسرت را از آذرماه سال گذشته آغاز کردیم و تا اسفندماه کار را آماده کردیم و تصویربرداری‌ها را برای اخذ مجوز انجام دادیم و مجوز برای اجرا در 20 اسفندماه صادر شد. اما شرایط به نحوی بود که نتوانستیم اجرا را روی صحنه ببریم.»

سرپرست گروه بخارا افزود: «با تمام این اتفاقات نهایتاً روز گذشته مجوز اجرا برای 27 مردادماه در تالار فرهنگ و هنر صادر شد. البته ما کارها را برای یادبود ایرج بسطامی آماده کرده بودیم که دی‌ماه سال گذشته و به مناسبت سال‌مرگ ایشان روی صحنه ببریم منتها کارها برای اجرا در این تاریخ آماده نشد و ازآنجایی‌که 4 قطعه از کارهای قمرالملوک وزیری را در کارهایمان داشتیم تصمیم گرفتیم، کارها را 14 مردادماه به مناسبت سال‌مرگ ایشان به اجرا دربیاوریم اما به دلیل زمان‌بر بودن پروسه اخذ مجوز، بالاجبار اجرا را دوهفته‌ای به تعویق انداختم.»

میرزایی ضمن گلایه از برخی‌ها آهنگسازان و نوازندگان که مبحث خواننده سالاری در گروه‌ها را مطرح می‌کنند گفت: «بنده با چنین صحبت‌هایی مخالف هستم چراکه اصلاً وجود ندارد و با منطق می‌توان گفت؛ صدای انسان‌ها سالارست چراکه در میان تمامی صداهایی که می‌شنویم، تأثیرگذارترین صدا، صدای انسان است.»

این خواننده که قرار بود در زمان حضور استاد فرهاد فخرالدینی با ارکستر ملی به‌عنوان خواننده همکاری داشته باشد درباره عدم همکاری‌اش بیان کرد: «آذرماه سال 94 در آزمون ارکستر ملی شرکت و خوشبختانه نمره قبولی را کسب کردم اما با گذشته دو هفته به دلیل اختلاف‌های پیش‌آمده در ارکستر، استاد فخرالدینی از ارکستر خداحافظی کردند و به مدت یک سال این ارکستر تعطیل شد. اما با صحبت‌هایی که اخیراً با استاد فریدون شهبازیان داشتم این همکاری ادامه خواهد داشت.

وی درباره اعضای گروه بخارا که در این مدت دست‌خوش تغییراتی شده است گفت: «اعضای گروه متشکل از فرامرز کلانتری (تار)، کیا محمدزاده (تمبک)، افشین نیک فلاح (سنتور)، یاسر مدیرروستا (بم تار)، نیما طلوعی (کمانچه) و دامون فومنی (کوبه‌ای، دف) است.»

دامون فومنی فرزند زنده‌یاد شیون فومنی مشهورترین و بزرگ‌ترین شاعر گیلانی ضمن اعلام اجرای قطعه‌ای از اشعار پدرش به همکاری‌هایش با میرزایی اشاره کرد و گفت: «سالیان سال است که آثار پدرم را ارائه نداده‌ایم اما ازآنجایی‌که میرزایی همچون ما گیلانی هستند، به‌اتفاق خواستیم که بخشی از آثار پدرم که بافت فولکلور دارد و کسی تابه‌حال آن‌ها را اجرا نکرده است را به اجرا دربیاوریم. قطعه «گیشه دمرده» که با صدای پدرم دکلمه شده، نخستین همکاری ما بود. در ادامه این همکاری‌ها قرار است موزیک ویدیویی از آثار فارسی پدرم درست کنیم و نماهای زیبای گیلان را به نمایش بگذاریم. »

فومنی درباره اجراهای دیگر گروه بخارا توضیح داد: «پس‌ازاین اجرا، به‌احتمال‌زیاد اجرایی در گیلان و کرج خواهیم داشت و اجراهای بعدی به استقبال مخاطبان بستگی دارد.»

فرامرز کلانتری که دو سالی از حضورش در تهران می‌گذرد گفت: «در ایران رسم شده است که تا کسی به تهران نیاید مطرح نمی‌شود. البته در این سال‌ها مرتب در رفت‌وآمد و شاگرد اساتید بزرگی چون علی جهاندار، فرهنگ شریف و ... بودم و به‌زودی آلبوم بداهه‌نوازی از بنده با عنوان «مشق استاد» روانه بازار موسیقی کشور خواهد شد. البته این روزها دیگر خبری از بداهه‌نوازی در موسیقی نیست و نوازندگان بیشتر به گروه نوازی روی آورده‌اند درصورتی‌که بنده از ده‌سالگی دغدغه بداهه‌نوازی را تا به امروز داشته و خواهم داشت.»

میرزایی در پایان نشست با گلایه از عدم وجود حامی مالی برای گروه خود و دیگر گروه‌هایی این سبک موسیقی گفت: «گروه‌هایی که فعالیت بیشتری دارند دارای حامی هستند اما گروه ما هیچ‌گونه حامی ندارد و تمامی هزینه به صورتی شخصی پرداخت می‌شود که بنده آن را متحمل می‌شوم.»

فومنی در تکمیل صحبت‌های میرزایی بیان کرد: «همه ما دغدغه فرهنگی داریم درصورتی‌که هیچ حمایتی نمی‌شویم. شخصاً با شرکت‌ها و مؤسسات زیادی در همین راستا صحبت کردم اما تنها مسئله‌ای که برایشان حائز اهمیت است بحث درآمدزایی است و فقط به سراغ گروه‌هایی می‌روند که سروصدایی کرده باشند و به دنبال موسیقی هیجانی هستند و معتقدند این نوع موسیقی مخاطب را به سمت خود می‌کشاند. به همین دلیل صادق میرزا میرزایی شخصاً تمامی هزینه‌ها را برعهده‌گرفته است.»

گفتنی است؛ کنسرت گروه بخارا به سرپرستی و خوانندگی صادق میرزا میرزایی با عنوان «یادواره خالق مرغ سحر ... » 27 مردادماه سال جاری در تالار فرهنگ و هنر برگزار می‌شود و علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت می‌توانند به سامانه ایران کنسرت به نشانی www.iranconcert.com مراجعه نمایند.


منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه