ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۶۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
در جدیدترین برنامه آکادمی هزار صدا با داوری صالح علا ، سجادی، رهنما و کشتکار اتفاق افتاد:

حیرت داوران از اجرای جوان بندرعباسی/ اجرای زیبای محمدرضا هدایتی

جدیدترین برنامه آکادمی هزار صدا در بخش پاپ، عصر پنجشنبه 19 مردادماه سال جاری در حالی برگزار شد که مانی رهنما، محمد صالح علاء و پدرام کشتکار داوری بخش مسابقه را بر عهده داشتند و به نقد و بررسی آثار 7 شرکت‌کننده پرداختند.

حیرت داوران از اجرای جوان بندرعباسی/ اجرای زیبای محمدرضا هدایتیبه گزارش ریتم نو در ابتدا برنامه با پخش کلیپی از اجراهای گذشته هزار صدا آغاز و برنامه به زنده‌یاد ناصر فرهودی تقدیم شد و در ادامه «هادی نوروزی» برنده برنامه پیشین به‌عنوان اجرای مهمان قطعه‌ای را برای حضار خواند. سپس با دعوت آرش نصیری، داوران در جایگاه حاضر شدند.

صالح علاء پیش از اجرای نخستین شرکت‌کننده از حضورش در این برنامه ابراز خوشحالی و سپس آرش نصیری به 4 ساله شدن برنامه هزار صدا در 31 شهریورماه اشاره کرد.

مانی رهنما در ادامه از این مهم ابراز خوشحالی کرد و گفت: اخیراً اشخاصی را از دست دادیم که بعید می‌دانم در تاریخ حضورشان تکرار شود. ناصر فرهودی یکی ازاین‌دست انسان‌هاست که نزدیک به چهار دهه خاطرات ما را ضبط و ثبت کرد.

پدرام کشتکار ضمن تاپید صحبت‌های رهنماُ بیان کرد: جای این دوستان به‌سختی هم پر نخواهد شد و امیدوارم نسل جوان کاری کند که ما از پرکاری‌شان لذت ببریم.

چه کسی این کارها را گوش می‌دهد؟

امین همیالی به‌عنوان نخستین شرکت‌کننده قطعه‌ای با عنوان «نفس» را از ساخته‌های خودش با ترانه‌ای از حسین غلامی خواه و تنظیم روح‌الله نظری به اجرا درآورد که با مشکل صدای سالن مواجه و به همین دلیل اجرایش دچار ایراداتی شد.

مانی رهنما در ابتدا و پس از بیان عدم شنیدن صدای خواننده توسط خودش دلیل این مشکل را نداشتن تمرین پیش از برنامه عنوان و محمد صالح علاء که با داوری آثار زیبایی‌شناختی مخالف بود به مصرعی از این ترانه ایراد وارد کرد.

پدرام کشتکار با اشاره به همان مصرع گفت: تلفیق شعر و موسیقی ایراد دارد. از طرفی باید تمامی عزیزان خواننده به این مهم توجه داشته باشند که هزینه‌های زیادی برای ساخت کارهایی ازاین‌دست می‌شود اما چه کسی آن را گوش می‌دهد؟ من معتقدم این کارها را کسی گوش نخواهد داد. چراکه افق موسیقی محدود است و باید محور کارتان را گسترده‌تر کنید.

آرزوی موفقیت داوران برای دومین شرکت‌کننده

حمیدرضا باستانی دیگر شرکت‌کننده این برنامه قطعه «تردید» به آهنگسازی فرزین کاتب را با تنظیم و میکس و مستر احسان احمدی به اجرا درآورد.

مانی رهنما با اعتراض به صدای نامناسب سالن این دلیل را برای مفهوم نبودن صدای خواننده نفر نخست نیز پذیرفت و از باستانی خواست تا بدون موسیقی قسمتی از کار را بخواند و سپس گفت: رنگ و صدای شمارا دوست داشتم اما حبسی پشت بینی داری که باید آن را رفع و جای صدایت را پیدا کنی تا اجرای معقول‌تری را ارائه دهی.

در ادامه صالح علاء به ترانه نمره خوبی داد و کشتکار عنوان کرد که این اثر را دوست دارد و برای باستانی آرزوی موفقیت کرد.

تأکید رهنما به داشتن انتخاب‌های درست در خوانندگی

علیرضا خراسانی سومین شرکت‌کننده، قطعه «دوستی معمولی» با ترانه‌ای از مجید صالحی، آهنگسازی مرتضی لطفی و تنظیم فرید مهاجر پور را اجرا کرد.

کشتکار موسیقی را یکنواخت خواند و گفت: آهنگسازی ریتم تکراری دارد. از طرفی در کار شما ترجیع‌بند وجود نداشت که معمولاً در کارهای پاپ وجود آن لازم است و موسیقی پر از سروصداست.

رهنما صدای خواننده را خوب عنوان کرد و افزود: صدای شما تداعی‌کننده صدای شخص دیگری در ذهن نیست و این عدم شباهت یک حسن محسوب می‌شود اما این برای خوانندگی کافی نیست بلکه باید در کنار این صدا، انتخاب‌های درستی داشته باشی.

حیرت داوران از اجرای خواننده بندرعباسی

جواد اردیبهشتی جوان‌ترین شرکت‌کننده که از بندرعباس برای شرکت در این مسابقه آمده بود قطعه‌ای با عنوان «سر حرفات نموندی» را با ترانه‌ای از پیام گودرزی، آهنگسازی محمد اردیبهشتی و تنظیم جواد اردیبهشتی اجرا کرد.

صالح علاء بدون نقد و یا بیان نظری درباره ترانه گفت: صدای زیبایی دارید که قطعه به پدر بزرگوارتان رفته است و امیدوارم موفق باشید.

کشتکار خوانندگی این اثر را خوب عنوان و بیان کرد: از اجرا حسابی لذت بردم و قطعاً در این عرصه موفق خواهی شد چراکه موسیقی به خوانندگانی مثل شما نیاز دارد. بعضی‌اوقات تحریرهای زیادی می‌زنی. از تنظیم و آهنگسازی هم به همان اندازه لذت بردم.

مانی رهنما ضمن تأکید صحبت‌های کشتکار گفت: صدای تو شبیه به هیچ‌کس نیست. اگر ترانه بهتری را انتخاب کنی با آهنگسازی خوب پدرت قطعاً کارهایت بهتر خواهد بود. امیدوارم در عرصه موسیقی بیشتر از شما بشنویم.

اجرای کاری شبیه اشوان

محمد امانی دیگر شرکت‌کننده این برنامه که از اراک آمده بود، قطعه «راه رفتن رو یخ» را با ترانه از محمد بهادری، آهنگسازی محمد امانی، تنظیم و میکس و مستر اشکان بابایی اجرا کرد.

رهنما درباره این کار گفت: صدایتان نیاز به تمرین بیشتری دارد و باید روی آن کارکنید تا مسلط‌تر شوید. اما شروع کارتان من را به یاد یکی از کارهای «اشوان» انداخت که ازنظر بنده این‌یک نکته منفی در کار شما محسوب می‌شود. درواقع صدایت را روی کاری مصرف کردی که تداعی‌کننده کار اشوان است.

کشتکار معتقد بود امانی در این کار مخاطب را در یک برزخ رها کرده است و ادامه داد: ملودی به نظر می‌رسد کاور باشد درصورتی‌که تنظیم‌کننده وقت زیادی برای تنظیم کار گذاشته است و باید بگویم استایلت قوی‌تر از صدایت بود و باید قول بدهی در برنامه دیگر یک‌چشمی روی استیج نخوانی. (با خنده)

جایگزینی سجادی به‌جای صالح علاء/ اجرای علی احمدیان

در ادامه برنامه به دلیل تداخل زمانی هزار صدا با برنامه صالح علاء در رادیو، عباس سجادی به‌عنوان کارشناس شعر و ترانه روی صحنه حاضر شد و سپس علی احمدیان دو قطعه را با همراهی ساز پیانو وحید مهراد برای مخاطبان اجرا کرد.

اضافه‌کاری می‌کنید!

کاوه محمدی دیگر شرکت‌کننده هزار صدا به اجرای برنامه پرداخت.

رهنما درباره اجرای وی گفت: جنس صدا و نوع خواندن را دوست داشتم چراکه وسعت صدای خوبی داشتی.

سجادی درباره این اثر بیان کرد: ترانه‌سرا را نمی‌شناسم بااینکه ترانه نشان از ذوق ترانه‌سراست اما ایرادات فاحشی در کار وجود دارد. البته یک جای کار را اشتباه خواندی و در تکرار دوم آن را اصلاح کردی. ارائه کلمات شما شکل کاریکاتوری به خود گرفته و شأن کلمات حفظ نشده است. در انتخاب ترانه بیشتر دقت کن!

کشتکار که معتقد بود این دست‌کارها پیش‌ازاین بسیار ساخته و به آن پرداخته‌شده است، گفت: امثال مانی رهنما، حامی و نیما مسیحا این دست‌کارها را تمام کرده‌اند و شما فقط اضافه‌کاری می‌کنید!

در ادامه برنامه توحید عاشیقی به اجرای قطعه‌ای آذری پرداخت که موردتوجه حاضران قرار گرفت.

جدید نیست!

رسول فهن دژ آخرین شرکت‌کننده این برنامه، قطعه‌ای با عنوان «لبخند رؤیایی» را به اجرا درآورد.

کشتکار درباره این کار گفت: بنده شخصاً ازاین‌دست کارها را گوش نمی‌دهم چون جدید نیست.

عباسی با اشاره به عدم ارتباط بین موسیقی و شعر افزود: انتخاب این نوع موسیقی برای این شعر و بلعکس درست نیست.

رهنما بیان کرد: برای شرکت در چنین مسابقه‌های باسابقه‌ای باید انتخاب درستی داشته باشید و کاری را انتخاب کنید که از تمامی زوایای صدایتان استفاده کنید.

اجرای زیبای محمدرضا هدایتی

بخش پایانی این برنامه به اجرای محمدرضا هدایتی به همراه ارکسترش اختصاص یافت و این خواننده سه قطعه را برای حاضران به اجرا درآورد که به همخوانی تماشاگران همراه شد.

علی امیری و آرشاویز مهراد (گیتار اسپانیش)، پیام بهرامیان (گیتار باس) و فواد امیری (کاخن) اعضای ارکستر محمدرضا هدایتی را به سرپرستی وحید مهراد نوازنده پیانو تشکیل می‌دادند.

در پایان جواد اردیبهشتی به‌عنوان نفر اول، محمد امانی به‌عنوان نفر دوم و حمیدرضا باستانی به‌عنوان نفر سوم این مسابقه انتخاب شدند.

گفتنی است؛ صبا راد، فرزاد مرادی، بهزاد مرادی، مریم اسدی و مجید صفدری از جمله مهمانان این برنامه بودند.

عکس: امین رجبی

منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه