به گزارش
خبرنگار ریتم نو آلبوم بیکلام
موسیقی برای تار و پیانو که به استاد حسین علیزاده تقدیم شده، حاصل همکاری دو موزیسین شناختهشده،
میلاد محمدی و
هوشیار خیام است که این اثر شامل قطعه به نامهای در آفتاب، در باد، در باران، در ابر، در مه، درراه و در دل است که در فضایی از دو نوازی و تکنوازی پیانو و تار ساختهوپرداخته شده است.
ضبط این اثر در استودیو «موسیقی امروز تهران» و در اردیبهشت 1393 صورت گرفته است.حامی حقیقی و رضا اسد پور صدابرداران این آلبوم هستند.
در ابتدای این مراسم هوشیار خیام ضمن خوشامدگویی به حضار داخل سالن، در خصوص شکلگیری این آلبوم گفت: «من حدود یک دهه گذشته در آمریکا دانشجوی رشته آهنگسازی و رهبری ارکستر بودم و پسازاینکه دوران تحصیل را سپری کردم به ایران برگشتم.زمانی که به ایران برگشتم، تصمیم گرفتم که در کاری را انجام دهم که مرتبط با رشته تحصیلیام باشد.چند ماهی سپری شد و دیدم که کمکم دارم دچار مشکل میشوم و دیدم که قطعهای مینویسم اما آنسامبل و ارکستری وجود ندارد همچنین تهیهکنندهای هم وجود نداشت که کارهایم را به ایشان معرفی کنم.زمانی که این اتفاق افتاد احساس کردم که باید رویهام را تغییر دهم.من بهغیراز آهنگسازی، یک مقداری هم نواختن پیانو را بلد بودم و تصمیم گرفتم که قطعاتم را برای ساز پیانو بنویسم.»
وی ادامه داد: «پس از مدتی دیدم مشکل دیگر من این است که استودیو موسیقی وجود ندارد و هیچ صدابرداری نیست که شناختی نسبت به جنس صدایی ساز و یا موسیقی من داشته باشد و کسی نبود که با من به یک سلیقهای برای مسترینگ قطعات برسد.درنهایت تصمیم گرفتم که استودیو موسیقی راهاندازی کنم سپس کار بهجایی رسید که قطعات میکس و مسترینگ میشدند اما مشکلات دیگر تولید باعث میشد تا این اثر منتشر نشود.من خوششانس بودم که در برههای دوست بزرگتری داشتم و رامین صدیقی عزیز در نشر موسیقی هرمس به من برای معرفی موسیقیام کمک کرد.اما از یکجایی به بعد مشکل دیگر من این بود که تولیدات منتشر نمیشوند و نمیدانستم چهکاری کنم.تمام این ماجراها باعث شد که درنهایت قدم آخر را هم خودم بردارم و نشر موسیقی امروز تهران را راهاندازی کردم.»
سپس دو تیزر تصویری این آلبوم برای حضار داخل سالن پخش شد و پسازآن، هوشیار خیام گفت: «تار و پیانو برای ما یک اتفاق آنی بود.به دلیل اینکه من و میلاد محمدی 7 ساعت باهم صحبت کردیم و در یک ساعت آلبوم را ضبط کردیم.تار و پیانو موسیقی است که از ابتدا تا انتها آن بسیار آرام دنبال میشود.این موسیقی از دو ساز تار و پیانو بهره میبرد و ساز دیگری در آن استفادهنشده است.در این اثر پیانو بسیار آرام و کم نت است و این تک نتها هستند که کار را جلو میبرند.فضای تار و پیانو از ابتدا تا انتهای آن همگن است.این اثر از ابتدا تا انتها در یک فضا دنبال میشود به دلیل اینکه ما احساس میکردیم زمان آن فرارسیده که یک موسیقی آرام داشته باشیم و با کمترین نتها آن را منتشر کنیم.دوستانی که موسیقیهای قدیم من را میشناسند، زمانی که این اثر را میشنوند غافلگیر خواهند شد و این اثر باکارهای گذشته من متفاوت است.»
پس از صحبتهای هوشیار خیام، میلاد محمدی نیز در خصوص این اثر گفت: «تجربه تار و پیانو درگذشته انجامشده بود اما بهنوعی بود که موسیقی بر دیگری قادر بود.یکی از امتیازات ویژه این آلبوم، آگاهی هوشیار خیام نسبت به موسیقی ایرانی بود.درواقع این تفکر محصول یک همنشینی است هرچند در یک روز اما پیشینهای به وسعت چندین ماه دارد.من بهشخصه بسیار سعی میکنم که موسیقیهایی که اساس بداههنوازی را دارند، گوش دهم و زمانی که نواختن قطعات این آلبوم را آغاز کردیم، احساس میکردم تمام موسیقیهایی که در نوجوانی و جوانی گوش میکردم جلوی چشمم میآید و این آلبوم محصول یک اتفاقی است که احساس میکنم تمام آن چیزی که بلد بودم را در آن لحظه ادا کردم.برای بیان ایده نیازی نیست که تکنیکتان را به رخ بکشید و سعی میکردیم تفکرمان را جاری کنیم و با کمترین نت بیشترین پیام را به مخاطب انتقال دهیم.»
در بخش پایانی مراسم، جشن امضا آلبوم برگزار شد و هواداران با در دست داشتن آلبومهای خود بهنوبت به سمت این دو هنرمند برای امضا آلبوم رفتند.
علیرضا قربانی، فلامک جنیدی، ذکریا یوسفی، نیلوفر محبی و سامان صمیمی ازجمله مهمانان این مراسم بودند.