ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۱۲ تير ۱۳۹۶
پوریا شیرین گو خبر داد:

نخستین کتاب آموزش دابل کاخن منتشر شد

مبدع ساز دابل کاخُن از انتشار نخستین کتاب آموزش تخصصی برای این ساز در سال 96 خبر داد.

نخستین کتاب آموزش دابل کاخن منتشر شدپوریا شیرین‌گو در گفتگو با خبرنگار ریتم نو درباره مسیر طی شده تا چاپ کتاب گفت: این کتاب پس از تحقیقات صورت گرفته و 2 سال تدریس جهت رفع نواقص آن درنهایت با همکاری انتشارات عارف به چاپ رسید و آماده‌ی استفاده هنرجویان و علاقه‌مندان است.
وی در مورد اختصاص این کتاب آموزشی برای کودکان اظهار داشت: این کتاب برای تمامی سنین و برای همه افراد اعم از آقایان و خانم‌ها مناسب است اما چون تخصص او آموزش کودکان است بر این قشر تأکید بیشتری دارد.
مدرس این ساز، از مزایای دابل کاخُن سبک بودن و همچنین آسان بودن در حمل و تنوع در استایل‌های نوازندگی با توجه به طراحی منطقی و اصولی این ساز برشمرده و افزود: در دابل کاخن 4 الی 5 نوع صدای متفاوت کاخن وجود دارد که با استفاده از هر قسمت این ساز ( کناره‌ها، صفحه پشت و صفحه رو) می‌توان این صداها را تجربه کرد و نیز صفحات این ساز طوری طراحی‌شده است که با کمترین فشار می‌توان آن را نواخت و نیازی نیست تا با تمام قدرت به ساز کوبیده شود تا دستان نوازنده در آینده دچار آسیب‌دیدگی شود.
وی افزودد : این کتاب برای دوره‌ای۶ الی ۹ ماه طراحی‌شده است و هنرجو در پایان این کتاب، اجرا و درک دروس پایه‌ای و اساسی ریتم را آموزش خواهد دید و سطح نوازندگی او به مقدار تمرین و تلاشش بستگی دارد.
شیرین‌گو نیت خود را از ابداع این ساز و انتشار کتاب فراهم کردن امکانی برای کودکان ایران‌زمین می‌داند تا بتوانند از امکان خرید ، آموزش و نواختن این ساز با بهترین کیفیت بهره‌مند شوند.
وی این کتاب را به‌صورت دوزبانه، با توضیحاتی به انگلیسی و فارسی نوشته است.
در این کتاب از شیوه‌ی نت‌نویسی ایرانی همچون نت‌های که در تنبک‌نوازی مدرن به کار می‌رود استفاده‌شده است که باعث ارتباط راحت هنرجویان برای یادگیری سازهای ایرانی می‌شود.
هنرجو پس از اتمام این کتاب در کنار آشنایی و تجربه‌ی الگوهای ریتمی پراستفاده در دنیا ازجمله ریتم‌های اسپانیایی ، آفریقایی و آمریکایی با نواختن ریتم ایرانی در دابل کاخن نیز آشنا خواهد شد.
مدرس دابل کاخن در پایان این گفت‌وگو از استاد فربد یداللهی بابت آموزش‌های دقیق ، محسن فرمانی مدیر شرکت پادوک بابت همکاری‌ها و حمایت‌ها در ساخت این ساز و همچنین مستانه زهیری بابت تلاش‌هایش در معرفی این ساز به علاقه‌مندان تشکر و قدردانی کرد.
نخستین کتاب آموزش دابل کاخن منتشر شد

نویسنده : صبا شکوهمند
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه