ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
پنجشنبه 28 اردیبهشت ماه اتفاق افتاد،

جهان‌بینی در خانه ترانه

جلسه خانه ترانه با مدیریت روزبه بمانی 28 اردیبهشت‌ماه سال جاری در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

جهان‌بینی در خانه ترانه
به گزارش خبرنگاری ریتم نو این برنامه در ساعت ۱۴:۳۰ با نواختن سرود ایران آغاز شد و به درخواست افشین مقدم، یکی از مجریان و داوران برنامه، حضار بیست ثانیه به احترام‌ زنده‌یاد افشین یداللهی سکوت کردند.
روزبه بمانی، حمیدرضا صمدی، افشین مقدم، حسین غیاثی، امیرحسین مساح، امیر توده فلاح، حسن علیشیری، مهدی ایوبی، صابر قدیمی و حامد صوفی پور از داوران و منتقدان این جلسه بودند که در بخشی از برنامه درباره جهان‌بینی و وزن عروضی سخن گفتند.
افشین مقدم در این جلسه گفت: «ترانه جز ادبیات شفاهی است و با توجه به روند کاری بزرگان ترانه ما به شیوه آن‌ها استناد می‌کنیم.»
حسین غیاثی درباره عروض توضیح داد: «امروزه کاملاً عروض ترانه با عروض شعر کلاسیک اشتباه گرفته می‌شود. این دو باهم‌ تناسبی ندارند. عروض اولین ابزاری است که یک ترانه‌سرا با استفاده از آن می‌تواند ترانه خود را ریتمیک کند.قاعده کلاسیک وزن عروضی باید تغییر کند چون این محدودیت به ترانه‌ها آسیب می‌زند.»
روزبه بمانی همچنین درباره ترانه بیان کرد: «شرط ترانگی یک اثر وزن و قافیه آن نیست. ترانه باید با موسیقی شناخته شود. خود ترانه‌سرا باید وزن ترانه را بشناسد. کتاب عروض و قافیه دکتر شمیسا منبع خوبی برای شناخت وزن عروضی است.»
مهدی ایوبی در ادامه اضافه کرد: «وزن و قافیه در شعر اصالت ندارد. اما قالب شعر دارای اصالت است و شعر را از الزامات رها می‌کند. به‌طورکلی در شعر و ادبیات می‌توان هر کاری کرد، به شرطی که در جهت زیبایی باشد.»
در انتهای برنامه امیر توده فلاح، محمد ابراهیمی، کسرا بختیاریان، داوود رحمت‌اللهی، هما سعادت، صابر قدیمی، حسن علیشیری، حامد صوفی پور، مهدی ایوبی و روزبه بمانی نیز اشعار خود را خواندند و جلسه در ساعت ۱۷:۱۵ پایان یافت.
در این جلسه شاعرانی چون علی میرحیدری، صدف ارگی، آوا درویش، امین فیروزی، فاطمه اسدی، ناصر کریم زاده، عطیه نوروزی شایان، محمدمهدی نظر پور، محمد زربخش، محمد گنجی، امید روزبه، علیرضا روغنی زادگان، محمدرضا شیرزاد و فرزانه مولایی حضور داشتند که بعضی از آن‌ها ترانه‌های خود را خواندند.
پس از پایان جلسه، هواداران با شاعران عضو خانه ترانه و اعضا با یکدیگر عکس یادگاری گرفتند.
گفتنی است؛ جلسه بعدی خانه ترانه روز 11 خرداد سال جاری در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

در ادامه بیننده عکس‌های جلسه خانه ترانه از نگاه دوربین «سارا طاهری» باشید.



نویسنده : سارا طاهری
منبع: ریتم نو
تقویم هنری ادامه