به گزارش ریتم نو به نقل از روابط عمومی نشر نیماژ، مراسم رونمایی از دو اثر جدید حسین صفا در حوزه شعر سپید و غزل با عنوانهای «نرگس» و «منجنیق»، عصر روز گذشته (10 اردیبهشتماه) با حضور هرمز علیپور، لیلا کردبچه، حامد ابراهیمپور و مجید معارفوند عصر دیروز در کافه «نام» برگزار شد. اجرای این مراسم را محسن بولحسنی بر عهده داشت.
هرمز علیپور، نخستین سخنران این مراسم در توضیح مجموعههای تازه حسین صفا گفت: از سالهای دهه 40 تاکنون کمتر شاعری را دیدهایم که در حوزه غزل و شعر سپید شاعر خوبی باشد علتش هم این است که پیش از نگاه دوباره به غزل و پیشنهادهای تازهای که در نهضت خاموش غزل از سوی حسین منزوی ارائه شد، غزلسرایان شعر قرنها قبل را تکرار میکردند.
شاعر واقعی بدون ابزارهای رسانهای خودش را نشان میدهند
وی ادامه داد: هر چیزی زمانی اشباع میشود و غزل کلاسیک نیز در آن روزگار به اشباع رسیده بود. شاعرانی غزل میگفتند که تفکرشان قرن هفتمی بود و در غزلها، زندگی امروزی شاعر و مردم جای نداشت و عمده آثار، شبیه یکدیگر بودند. به اعتقاد من هیچ شاعر متوسطی نمیتواند با مانیفست نوشتن ماندگار شود. شاعر واقعی بدون ابزارهای رسانهای و ... خودش را نشان میدهند و اهل غوغا سالاری نیست.
علیپور با اشاره به ویژگی قلم حسین صفا گفت: اولین بار که با او و شعرش آشنا شدم، چنین افقی که امروز در شعر به آن رسیده را تصور نمیکردم. خصوصاً موفقیت او هم در غزل و هم در شعر سپید تحسینآمیز است. او غزل را میشناسد و توانسته به زبانی امروزی در شعرهایش برسد؛ طوری که انگار با مخاطب خود حرف میزند.
وی افزود: این نوع نظم، همانی است که موردنظر نیما بود. بنابراین غزل یا سپید، تفاوتی ندارد این شاعراناند که باهم متفاوتاند. فرزند کشی در شهر ما سابقه 50 ساله دارد بنابراین شاعران جوان هیچوقت منظر نباشد که پیشکسوتها و شاعران مطرح آنها را مطرح و معرفی کنند.
حسین صفا تسلیم راههای پرمخاطب نشد
در ادامه این نشست، لیلا کردبچه عملکرد حسین صفا در عرصه شعر سپید موفق خواند و گفت: وقتی کسی در غزل و ترانه موفق است و به سرودن شعر سپیدرو میآورد، ما سپید سرایان خوشحال میشویم چراکه میدانیم او به دلیل عدم توانایی در سرایش شعر موزون و مقفا سراغ شعر سپید نیامده و پشتوانهاش، تجربیات شعر کلاسیک است.
وی افزود: مجموعه شعر «نرگس» نسبت به مجموعه شعر قبلی شاعر بانام «صدای راهپله میآید» چند سر و گردن بالاتر است و شاید تجربیات او در غزل باعث این رشد و پیشرفت شده است. آنچانکه شعرهای سپید او با شعرهای سپید دیگر شاعران، متفاوت است.
این شاعر سپید سرا در با اشاره به ویژگیهای اخلاقی حسین صفا عنوان کرد: صفا نشان داده که تسلیم راههای تثبیتشده و پرمخاطب نشده است. او راه خودش را رفته و طبیعی است که در این راه مخاطبان خاص خودش را داشته باشد. از این حیث مجموعه «نرگس» میتوان مخاطبان شعر سپید امروز را هم چند پله بالاتر ببرد.
شعر حسین صفا را باید درس داد
حامد ابراهیمپور، دیگر شاعر حاضر در این مراسم نیز با اشاره به مشکلاتی که غزلسرایان در دهههای اخیر با آن روبهرو بودهاند، گفت: ما در جلسات شعر از سوی شاگردان براهنی و رویایی تحقیر میشدیم و به ما میگفتند شعر میخوانید یا غزل؟ در همان دوره حسین منزوی کتابهایش را در کیسهای پلاستیک میآورد در پارک اندیشه که فروش برود؛ درحالیکه از بلندگوهای پارک، صدای شعرخوانی مریم حیدر زاده میآمد.
وی ضمن بیان اینکه نسل غزلسرای آن دوره، هم از غزلسرایان کلاسیک فحش شنید و هم از شاعران سپید، درباره حسین صفا و آثارش اظهار کرد: او پیش از ترانه، غزل مینوشت و من او را یک شاعر میدانم؛ نه ترانهسرا. تصاویر مختلف که از ناخودآگاه شاعر نشأت میگیرند، شعر او را به شعری سورئال تبدیل کردهاند.
این شاعر مطرح کشورمان در توضیح نگاه ویژه حسین صفا گفت: صفا را میتوان یک شاعر ایماژیست (تصویرگرا) هم دانست. او زیاد فیلم میبیند و هنگام سرودن، دوربین را روی شانهاش میگذارد و تصاویری سورئال در شعر میسازد. شعر حسین صفا، شهر پشتوانتی نیست؛ بلکه شعر کارگاهی است. باید شعر او را روی تخته سیاه نوشت و آن را درس داد.
مجید معارفوند دیگر شاعر و منتقد ادبی در بخش پایانی این مراسم، به ارائه توضیحات فنی درباره کارکرد ریتم، وزن غزلها و ساختار آنها پرداخت و گفت: کتاب «منجنیق» ادامه منطقی آثار حسین صفا است و کسی که او و آثارش را بشناسد، انتظار رسیدن او به این نقطه را داشته است.
در پایان این مراسم حسین صفا به همراه افراد حاضر در مراسم از دو مجموعه جدیدش به نامهای «نرگس» و «منجنیق» که توسط نشر نیماژ منتشرشده است، رونمایی کرد.