ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۴۵۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۳ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵

شیدا اصغر زاده: دکلمه بستری طلایی برای اثرگذاری هرچه بیشتراست

 ریتم نو - شیدا اصغر زاده متولد، ساکن و البته به گفته خودش  عاشق اهواز است. اگرچه وی دانش‌آموخته رشته زمین‌شناسی است اما توانسته است در حوزه هنر نیز خوش بدرخشد.


اصغر زاده که دارای چندین مدرک "گویندگی" است؛ سابقه دوازده سال آموزش و مشاوره‌ی مهارت‌های ارتباطی و سخنرانی به کارکنان شرکت ملی حفاری ایران، اجرای صحنه‌ای، برگزاری همایش‌ و همکاری با اساتید بزرگی مانند: دکتر احمد حلت، دکتر علیرضا آزمندیان، دکتر پرویز درگی، دکتر محمد سیدا را داراست.


وی با تولید رادیو اینترنتی " حس خوب" سعی بر آن داشته است که ضمن ارائه سبک جدیدی در ارتباط شنیداری، علاقه‌مندان را به سمت دکلمه خوانی بکشاند.




  • از زمانی بگویید که متوجه شدید به هنر علاقه‌مندید.... چه شد که اشتیاق به هنر در شما شکل گرفت؟


از کوچکی وقتی پدرم شب‌ها در اتاق کارش به موسیقی گوش می‌کرد؛ جذب نغمه‌های آن می‌شدم..ایشان زمانی ویولن می‌زدند و خیلی به هنر " نی " استاد موسوی هم علاقه  داشتند..این اشتیاق شنیدن موسیقی کم‌کم با من رشد کرد و باعث شد در انتخاب مسیر حرفه‌ای زندگی‌ام بهتر و با آرامش بیشتری تصمیم بگیرم. البته از نوجوانی شعر هم می‌گفتم و مقام‌هایی نیز کسب کردم.




  • پس ترانه‌های آنچه دکلمه می‌کنید نیز از خودتان است، درست است؟ از چه زمانی تصمیم گرفتید که ترانه‌هایتان را به‌صورت دکلمه به گوش علاقه‌مندان برسانید؟


بله....زیرا باید به خاطر داشته باشیم؛ حس سراینده یک ترانه، امانتی است در دستان گوینده‌ای که آن را متن و ترانه را می‌خواند...ازاین‌رو از جهت  حس و معنا به اتمسفر ترانه‌ها و اشعار خودم نزدیک‌تر هستم...هرچند سفارش‌هایی دارم که اشعار برخی عزیزان خوانده شود؛ که آن‌هم با اجازه سراینده شعر بعد از تغییراتی (اگر لازم باشد ) برای روان‌خوانی  آماده می‌گردد. این نکته را هم ذکر کنم از ابتدای ورود به دنیای دکلمه تاکنون، هیچ‌گاه شعر و متنی که به دلم ننشسته را نخواندم...و این همان نکته‌ای ست که به عزیزان تازه‌وارد تأکید می‌کنم ؛ اجازه ندهید طبع گفتار و یا حتی قلم شما به هر چیزی عادت کند.




  • موافقید گفت‌وگوی‌مان را برای کسانی که شاید بخواهند قدم در این راه بگذارند کمی تخصصی‌تر کنیم؟

  • اصلاً دکلمه چیست، چه معنایی دارد؟


بله.... دکلمه بستری طلایی برای اثرگذاری هرچه بیشتراست که از واژه فرانسوی (deklama)گرفته‌شده است و منظور از آن خواندن شعر یا نثر ادبی با صدای بلند و آهنگ مناسب و باحالت‌های خاص به‌منظور القا کردن محتوا و مضمون کلام به شنونده مطابق کلام است. به نظر من هرچند تعریف دکلمه واحد و مشخص است اما هر دکلماتور ( کسی که دکلمه می‌کند ) می‌تواند سبکی را برای خود انتخاب نماید...




  • شما هم سبکی برای خودتان دارید؟


متأسفانه بسیاری از دکلماتور های عزیز هر شعر و متنی را  با حزن و اندوه  و درحالی‌که صداسازی می‌کنند می‌خوانند، حال‌آنکه هر شعر و متنی برای خود بار معنایی مشخصی دارد که اتفاقاً همیشه هم  غمگین نیست...شاید سبکی که من برای خودم در دکلمه انتخاب کردم همین خوانش آثار مختلف با حس مرتبط به خودشان باشد...حتی دکلمه‌های شاد ...




  • چرا معمولاً دکلمه‌ها با موسیقی همراه هستند؟ آیا برای القای حس ترانه‌ای است که دکلمه می‌شود؟


دکلمه تنها خواندن نیست بلکه ترکیبی زیبا از خواندن، آوای  دل‌نشین، ژست مناسب، زبان بدن، حرارت و معنویت صدا و قدرت انتقال حس است. دراین‌بین موسیقی در موفقیت یک دکلمه نقش اساسی دارد چراکه موسيقی زبان آرزو ، انتظار و عاطفه بشری است. من در تمام این سال‌ها  درباره آثار بزرگان موسیقی (به‌خصوص بی‌کلام ایرانی )تحقیق فراوان کردم و مجموعه‌ای باارزش از آثارشان را جمع‌آوری نمودم؛ حالا دیگر احساس می‌کنم عمق اثر نوشته‌هایم پس از همراه شدن با این آثار بی‌کلام و فاخر ، بیشتر می‌شود؛ پیش‌آمده است که ساعت‌ها نشستم و شعر و متن‌ها را بر روی آهنگ‌های مختلفی خواندم تا به بهترین ترکیب برسم.




  • فکر می‌کنم در اثر خالق شما این ترکیب مناسب به‌وضوح دیده می‌شود، چطور به این ترکیب رسیدید؟


تولید خالق داستان جالبی دارد...  پس از شنیدن قطعه خالق جناب مهرزاد خواجه امیری(از آلبوم خالق ایشان )آن‌قدر تحت تأثیر قرار گرفتم ، که متنی را در حال و هوای آن قطعه نوشتم (یعنی دقیقه برعکس همیشه که اول متن‌ها نوشته و سپس قطعه موسیقی مناسب انتخاب می‌شد).




  • پس از خالق که با استقبال مخاطبانتان روبه‌رو شده است، برای تولید آثار دیگر و یا آلبومی از دکلمه‌هایتان مصمم‌تر نشده‌اید؟


قطعاً....البته قبل از خالق، تولیدات دیگری هم داشتم مانند : خاطره و ....ولی گاهی یک اثر اصطلاحاً «گل » می‌کند و مسیرش را در بین مخاطبان سریع‌تر پیدا می‌کند..دو دکلمه بانام‌های "کاش برگردی "و " اشک و ماه " پس از خالق تولید شد و هم‌اکنون هم در حال طی کردن پروسه اولین آلبوم خودم هستم.


 




  • در بیوگرافی شما موضوعی توجه من را به خودش جلب کرد و آن رادیو اینترنتی "حس خوب" است. راجع به آن بیشتر توضیح می‌دهید؟


حس خوب با رویکرد" هر آن چیزی که باعث ایجاد و انتقال آرامش و شادی در ما و دیگران شود " تولید شد و در مقدمه اولین شماره آن این جمله را گفتم :"حس خوب" بهشتی است که می‌شود ساخت و به دیگران هدیه داد. اصلاً خدا برای همین حس خوب آدمش را آفرید. در تمامی شماره‌های  "حس خوب "  که انصافاً جای خود را در بین هواداران به‌خوبی پیداکرده ؛ از عزیزان درخواست می‌شود،  اگر در چنددقیقه‌ای که این فایل صوتی را گوش می‌کنند، حس و حالشان  بهتر از قبل شد و غم و غصه را فراموش کردند، آن را منتشر کنند .




  • با توجه به این‌که شما منبعی چون "حس خوب" رادارید؛ جایگاه دکلمه را در ایران چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا علاقه‌مندان و طرفداران پر و پا قرصی دارد؟


خواندن و شنیدن دکلمه همیشه، علاقه‌مندان خاص خود را داشته است .اما هیچ‌گاه نباید فراموش کنیم بحث علاقه از استعداد جداست. هر علاقه‌مندی لزوماً بااستعداد نیست؛ البته بماند که علاقه اگر باپشتکار و آموزش همراه شود، معجزه‌گر است. اتفاقاً در جلسه‌ای که با مدیرکل محترم صداوسیمای مرکز خوزستان داشتم ؛ به ایشان عرض کردم که علاقه به رسانه و مقوله‌هایی مثل مجری‌گری و دکلمه خوانی در وجود همه جوانان هست و از کنار این مساله نباید به‌سادگی عبور کرد؛ و این یعنی دست مشتاقان این حوزه از هنر برای انتقال معنا باز  است؛ اما با رعایت اصول و تمرین فراوان.




  • چه پیشنهادی برای کسانی که علاقه به دکلمه خوانی و یا مجری‌گری دارند می‌کنید؟


همیشه به هنرجویانم به‌خصوص آن‌هایی که در ابتدای مسیر دشوار دکلمه هستند می‌گویم " هنرمندان می‌توانند از مسیر متفاوت‌تری به خدا نزدیک شوند". در این میان ؛ اگر خداوند به فردی صدای زیبا و به‌خصوص ؛ "اثرگذار" هدیه نمود ؛ بسیار بر وی منت نهاده است. من مهم‌ترین قدم را آموزش و تلاش می‌دانم ، و دیگر محترم شمردن مخاطب؛ شنونده بسیار حساس، نکته‌سنج و قابل‌احترام است؛ و اوست به ما خواهد گفت در مسیری که انتخاب کرده‌ایم ، ماندگار هستیم یا خیر؟پس همیشه در تلاش و تکاپو باشند و هرگز ناامید نشوند...




  • و اما صحبت آخر؟


همیشه این دوبی‌ات را سرلوحه فعالیت‌های هنری‌ام قرار داده‌ام :


هر که بر لوح جهان نقشی نیفزاید ز خویش         بی‌گمان چون نقش پا محو است در موج فنا


نقش هستی ساز باید نقش بر جا ماندنی            تا چو جان خود ، جهان‌ هم جاودان دارد تو را !


در این نقش‌آفرینی که خدای خوب همراه و یاری گرم بوده،  از صدابردار همه آثارم: سهیل فرحزاده  و مدیر برنامه‌هایم  مهندس محمد عبادی و عزیزانی که هواداران خوب آثار ما هستند، صمیمانه تشکر می‌کنم.



منبع:‌ ریتم نو


برچسب ها: شیدا اصغر زاده
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه