ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۷:۰۴ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

کتاب «دف‌نوازان» اثری از «محمد طریقت» رونمایی شد/ نوربخش: اقتصاد هنر موسیقی کم‌فروغ است

ریتم نو – مراسم رونمایی از کتاب دف‌نوازان اثری از محمد طریقت صبح امروز در خانه موسیقی با حضور مؤلف آن و اساتید موسیقی در حالی برگزار شد که ناشر آن از اوضاع این روزهای موسیقی گلایه و حمیدرضا نوربخش اقتصاد هنر موسیقی را کم فروع عنوان کرد.

DAF NAVAZAN 4





در ابتدای این مراسم مجری از تغییر برنامه به دلیل حادثه ناگوار پلاسکو و به شهادت رسیدن تعدادی از آتشنشان‌ها خبر داد و از حاضران خواست به احترام آن‌ها 1 دقیقه ایستاده و سکوت کنند.


در این مراسم اساتیدی چون کیوان پهلوان، حبیبی، سادات افضلی، رضا ژاله، عبدالله طریقت، وارطان ساهاکیان، علی طریقت، امیرحسین طریقت، میلاد طریقت، درویش زاده، منوچهر آزادی و سادات افضلی حضور داشتند.


در ابتدای این نشست تیزری از کتاب دف‌نوازان پخش شد و دکتر سادات افضلی ضمن بیان توضیحاتی درباره ریتم،  حقیقت سایه‌ها که عنوان این اثر است را توصیف کرد و گفت: «طوفان نوح را فقط محمد طریقت به پا کرده است و چهار سال وقت تمامش را صرف این کارکرد و به او برای استعداد و زحماتش تبریک می‌گویم.»


وارطان ساهاکیان از دیگر اساتید حاضر در نشست ضمن تشکر از خانه موسیقی برای فراهم کردن امکان برگزاری این نشست و برگزاری رونمایی در خانه خود هنرمندان موسیقی، ریتم را پایه موسیقی خواند و گریزی به تاریخ موسیقی زد و با قدردانی از زحمات استاد بزرگ عبدالله طریقت که چنین فرزندانی را در راه موسیقی تربیت کرده است و گفت: «زحماتی که محمد طریقت کشیده، ماندگار خواهد شد و به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود. در شرایطی که برخی موسیقی‌ها مصرفی هستند کارهایی که ریشه در فرهنگ و هنر دارند، برای نسل‌های بعدی ماندگار می‌شوند. همان‌طور که گفته شد ایشان 4 سال زحمت و انرژی گذاشتند که برای نسل‌های بعدی بماند. این کار منفعت بازاری ندارد و هنرمندان برای کارهای جدی از جانشان مایه می‌گذارند. اگر امروز خانه موسیقی که مکانی فرهنگی است از آثار محمد طریقت استقبال می‌کند چون اثر ارائه‌شده ریشه در فرهنگ دارد. استاد حبیبی (که استاد محمد طریقت است) ریتم را برای 4 خط تنظیم کرده و این کار بزرگ فرهنگی را طریقت اجرا و نوشته است.»


عبدالله طریقت که امروز شاهد رونمایی کتاب دف‌نوازان پسر خود بود ضمن تشکر از وارطان ساهاکیان و استاد حبیبی برای زحماتی که نسبت به فرزندانش کشیدند و منوچهر آزادی (مدیرعامل نشر نی داوود» برای انتشار این اثر، گفت: «اکثر کتاب‌ها یک غلط‌نامه دارد اما خوشبختانه این صفحه در کتاب محمد (طریقت) نیست. دیگر فرزندان من هم در این عرصه فعالیت می‌کنند و «علی طریقت» نوازنده کمانچه به دلیل تمرین‌های گروه «موج نو» نتوانست امروز در مراسم شرکت کند وگرنه از صدای کمانچه‌اش بهره می‌بردیم.»


درویش زاده پدر همسر محمد طریقت و رئیس ژیمناستیک که سابقه دوستی 36 ساله با خانواده طریقت را دارد گفت: «این خانواده زندگی‌شان را وقف هنر کردند و خوشحالم امروز شاهد رونمایی از کتاب دف‌نوازان هستیم.»


در ادامه منوچهر آزادی گفت: «با آثاری که هر ناشر منتشر می‌کند می‌توانید به شخصیتش پی ببرید. نمی‌توانم در مورد اثر صحبت کنم اما شرکت ما ممیزی‌هایی را برای انتشار آلبوم دارد و هر اثری را منتشر نمی‌کند. این آثار بازده مالی ندارند و امروزه مؤلف خودش هزینه تولید و انتشار را هم می‌دهد چون هدفش ارائه موسیقی است و بحث تجاری برایش مطرح نیست.»


آزادی افزود: «سال 59 نصف تهیه‌کنندگانی که امروز فعالیت می‌کنند حضور نداشتند همان زمان اعلام شد که موسیقی ممنوع است و افرادی آن زمان تلاش کردند که موسیقی بازگردد البته متوجه نبودند که اگر موسیقی را بگیرند تمام صنعت‌های سینما، تلویزیون، تئاتر و ... از بین می‌رود کما اینکه همان دوران موسیقی از تلویزیون پخش می‌شد. با تمام این اوصاف، رونمایی آلبوم در خانه موسیقی اتفاق خوبی است.»


وی در ادامه صحبت‌هایش به عدم‌حمایت مردم از آثار و رکود موسیقی اشاره و صنعت موسیقی را به سه بخش تقسیم کرد و گفت: «موسیقی جدی که تولید می‌شود و دولتمردان با این آثار جلو می‌روند و موسیقی ایران را معرفی می‌کنند اما حمایت نمی‌شود و چون خاص است عمومیت پیدا نمی‌کند. بخش دوم  جدی است و در هر ژانری به لحاظ شعر، موسیقی و تنظیم تفکر و بار تجاری دارد و هزینه‌اش را تعیین می‌کند و بخش سوم که تجاری است و شامل دو بخش دیگر نمی‌شود.»


آزادی به مشکلات دیگر نشر اشاره و بیان کرد: «بیشتر آثاری که عرضه می‌شود 500 تیراژ دارد و آثاری که بالای دو هزار تیراژ دارد بعد از چند ماه مرجوع می‌شود. ما هیچ ویترینی برای معرفی اثر نداریم در این بخش خانه موسیقی باید به‌جای برگزاری جشن سالانه، نشست‌های مختلف برگزار کند تا ویترینی ایجاد شود. چرا باید رونمایی این‌گونه غریبانه برگزار شود؟ که شنونده‌ها و دوستداران موسیقی در رونمایی حضور پیدا کنند و استارت فروش آلبوم از همین‌جا زده شود. باید خانه موسیقی چاره‌ای بی اندیشد که کف تیراژ به پنج هزارتا برسد تا تأمین‌کننده تولیدکننده آن‌هم فقط چاپ و نشر باشد نه هزینه‌های آهنگساز و خواننده! ما دو هزار کتابخانه در سطح ایران داریم فقط اگر پیگیری شود که یک سی دی در هرکدام از آن‌ها به فروش برسد کمک زیادی به تیراژ و فروش آلبوم می‌شود. چرا به‌محض اینکه سایتی تخلف می‌کند آن را فیلتر می‌کنند اما سایت‌هایی که آلبومی را برای دانلود می‌گذارند هیچ اتفاقی نمی‌افتد؟»


در ادامه این نشست حمیدرضا نوربخش (مدیریت عامل خانه موسیقی) پشت تریبون آمد و ضمن تسلیت بابت حادثه پیش‌آمده ابراز امیدواری کرد که باهمت مسوولان دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم و به خانواده طریقت برای انتشار این اثر تبریک گفت و افزود: «امیدوارم شاهد چنین اتفاقات خوبی باشیم کما اینکه از موسیقی اصیل ایرانی و بومی زیاد حمایت نمی‌شود و مردم هرروز از موسیقی خوب فاصله می‌گیرند. نزدیک به 100 شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان داریم که موسیقی پخش می‌کنند اما موسیقی ما چند درصد حجم موسیقی این رسانه‌ها را در برمی‌گیرد؟ هنرمندان باید با چنگ و دندان از تاریخ و میراث حمایت کنند به‌هرحال به‌عنوان خانه موسیقی وظایفی داریم و باید تلاشمان را بیشتر کنیم  و از جنبه‌های مختلف به خود مردم این آگاهی و آموزش را برای رعایت حقوق هنرمندان بدهیم. حق کپی‌رایت در کشور ما بی‌معنی است نه مردم آگهی دارند و نه نهادهای دیگر رعایت می‌کنند. کسی خودش را ملزم به رعایت نمی‌داند. اقتصاد هنر موسیقی کم‌فروغ است مؤسساتی که فعالیت می‌کنند کمتر می‌شود یکی از پیشکسوت‌های این عرصه منوچهر آزادی است کسی که زندگی‌اش را صرف موسیقی کرده هرروز کم‌رنگ‌تر می‌شود. سمت‌وسو به‌طرف تولید کارهایی می‌رود که مثلا اثری تولید کنیم که بتوان در آینده کنسرت بیرون داد که این خیلی بد است. چون آلبوم‌ها توجیه اقتصادی ندارد و در کوتاه‌ترین زمان در ده‌ها سایت برای دانلود گذاشته می‌شود و مردم نمی‌دانند این هم به‌نوعی دزدی است که باید زودتر اطلاع‌رسانی و مردم را آگاه کنیم که اقتصاد شکوفا شود. انتشار یک اثر با این شرایط اتفاق مبارکی است و باید به پدیدآورنده‌اش تبریک گفت.»


در ادامه این برنامه الهام موسایی یکی از بانوان دف‌نواز از شیراز به اجرا پرداخت و کلیپی از اجرای گروه دف‌نوازان دچار به سرپرستی «علی نصیری فرد» پخش شد.


سرپرست گروه دف‌نوازان دچار که بعد از 14 سال استاد حبیبی، استاد دف خود را می‌دیدی ابراز خوشحالی و به اجرای آلبوم «حقیقت سایه‌ها» اثر محمد طریقت توسط گروهش اشاره کرد و توضیحاتی را پیرامون ضبط کلیپ پخش‌شده ارائه داد.


در پایان این برنامه استاد محمد طریقت دقایق کوتاهی را به صحبت پرداخت و از حاضران که حامی موسیقی هستند تشکر کرد و به نکاتی که در ابتدای این کتاب نوشته‌شده بود اشاره کرد و انتشار کتاب دف‌نوازان را ادای دینی به ساز دف خواند.



منبع: ریتم نو


نویسنده: مریم رفائی


عکس: عادل میثاقی نیا



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه