ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۳۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۴

در آلبوم " تا نفس هست " با قطعات فوق‌العاده‌ای روبرو هستیم / شکوهی در این آلبوم موفق شد

ریتم نو : « ایمان حجت » که در آلبوم جدید « شهرام شکوهی » تحت عنوان « تا نفس هست » حضور پررنگی درزمینهٔ میکس و مستر داشته است، در مورد این همکاری گفت: «آلبوم شکوهی را به دو بخش تقسیم می‌کنم و باکمال تعجب در هر دو بخش او را موفق می‌بینم.» وی همچنین در خصوص آهنگسازی شهرام شکوهی در این آلبوم گفت: «با قطعات فوق‌العاده‌ای  روبه‌رو می‌شدم که ناگزیر از خود شکوهی می‌پرسیدم این قطعه را هم خودت ساختی؟  هر بار نیز  پاسخ او مثبت بود و تعجب من از این‌همه توانایی بیشترمی شد.»

photo_2015-08-13_11-02-27


در آلبوم " تا نفس هست " با قطعات فوق‌العاده‌ای روبرو هستیم / شکوهی در این آلبوم موفق شد


 

+ ایمان حجت : مخاطبان احتیاج به زمان چند ماه برای پذیرش آلبوم دارند

+ با مجید خراطها همکاری کردم و مطمئن هستم آلبوم وی با استقبال خوبی مواجه می‌شود

 

 

 

از همکاری‌تان با شهرام شکوهی در این آلبوم بگویید

این همکاری از آلبوم اول  شهرام(شکوهی) با آمدنش به استودیوی من برای نواختن گیتار و همچنین ضبط قطعه‌ی « لیلا » و چند قطعه‌ی دیگر آغاز شد بعدازآن در آلبوم دوم شکوهی حضور چندانی نداشتم تا نهایتاً در سومین آلبوم او مسئولیت ضبط شش قطعه را بر عهده گرفتم.

چرا در آلبوم دوم حضور پررنگی نداشتید؟

گرچه در آلبوم دوم او نیز فعالیت‌هایی داشتم اما در آن دوره او با مدیریتی تعامل داشت که _به گفته‌ی خود او_ وی را از هدف‌ها و مسیر آرمانی خود دور کرد اما همان‌طور که گفتم در آلبوم سوم این همکاری پررنگ دوباره شکل گرفت.

کلیت آلبوم جدید شکوهی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ازنظر من این آلبوم به دو بخش تقسیم می‌شود در بخش اول همان « شهرام شکوهی » را نظاره می‌کنید که مردم می‌شناسندش در حقیقت کاراکتر اصلی شکوهی که مردم با آن خاطره به نمایش گذاشته می‌شود کاراکتری که صد درصد قوی‌تر شده در بخش دوم شکوهی دست به ریسک زده و به‌نوعی در باور مردم آشنایی‌زدایی خاصی را به وجود آورده است به نظر من توانسته در هر دو بخش موفق باشد.

در این آلبوم خود شکوهی به‌عنوان آهنگساز اصلی وجود دارد فکر نمی‌کنید این امر سبب بروز نوعی تکرار باشد؟

چیزی که در دنیای موسیقی شاهد آن هستیم آن است که بیشتر آهنگسازها به تکرار می‌رسند و گریز از این تکرار به زیرکی افراد برمی‌گردد اما در خصوص شکوهی باید بگویم او حس و هوای صدای خودش را بهتر از هرکسی دیگری می‌شناسد و به‌صورت آگاهانه سعی در آشنایی‌زدایی منطقی در ساخته‌هایش دارد به‌طوری‌که در این آلبوم با قطعات فوق‌العاده‌ای  روبه‌رو می‌شدم که ناگزیر از خود شکوهی می‌پرسیدم این قطعه را هم خودت ساختی؟ هر بار نیز پاسخ او مثبت بود و تعجب من از این‌همه توانایی بیشترمی شد.

با گوش دادن چند قطعه مثل قطعه 2به نام « رسوا » و قطعه چهار به نام« ای دل نرو » ؛ حس می‌شود گویی شکوهی به تکرار قطعات قبلی خودش رسیده آیا چنین چیزی را قبول دارید؟

به نظر من این تکرار نیست بلکه نقطه‌ی اوجی است بر مسیری که شکوهی در آن قدم نهاده است و ادامه‌ی این راه به سبک فردی او بدل گشته است سبکی که از یک‌سو ریشه در موسیقی سنتی ایرانی دارد و از طرفی دیگر رگه‌هایی از موسیقی اسپانیا در آن مشهود است نباید انتظار داشت که یک خواننده در هر آلبوم کاملاً تغییر کند در همین خصوص من معتقدم اتفاقاً آهنگ‌هایی که بدان اشاره شد نقطه‌ی قوت این اثر هستند زیرا با نوعی تعالی و پیشرفت در سبک فردی چنین خواننده‌ای روبه‌رو هستیم.

شهرام شکوهی از تغییر در فضای آلبوم خود سخن گفته بود اما گویی این تغییر فقط در تنظیم‌ها محسوس است.

تا حدی قبول دارم که این تفاوت بیشتر در تنظیم‌ها نمود پیدا می‌کند اما در برخی موارد شاهد ارائه‌ی کار کاملاً متفاوت از او بودیم به‌نحوی‌که شاید قبل از اجرا ذهنیت من در خصوص اجرای قطعه توسط شکوهی منفی بود اما بعد از اجرای آن قطعه‌ی متفاوت مجاب شدم که او توانایی چنین کاری را دارد.

در خصوص تعاملاتتان با « امیرحسین کاشیان » درزمینهٔ تنظیم بگویید.

ابتدا باید بگویم که امیرحسین نوازنده‌ی بسیار چیره‌دستی است و به دلیل سبک خاصی که دارد احساس می‌کنم تا حد زیادی هم‌فکر هستیم البته که به‌طوری کلی تنظیم‌ها بر عهده‌ی امیرحسین بود و کار میکس مستر با من اما برخی موارد اتفاق می‌افتاد که من و دیگر نوازندگان پیشنهادهایی را ارائه می‌کردیم اما تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی در این خصوص خود او بود.

باوجوداینکه خیلی‌ها معتقدند این آلبوم ازنظر کیفی در مقایسه با آلبوم قبلی ( کولی عشق )بهتر عمل کرده چرا شاهد استقبال بیشتر از این آلبوم نیستیم؟

باید به مسئله‌ی زمان توجه شود در آن زمان چند اتفاق خوب برای آن آلبوم اتفاق افتاد یکی از این اتفاق‌ها انتشار تک آهنگی از شهرام شکوهی و عطش مردم نسبت به شنیدن این صدا بود در خصوص زمان حال نیز اگر مسائلی چون دانلودهای اینترنتی را کنار بگذاریم آن‌قدر موسیقی بی‌کیفیت وارد بازار موسیقی شده که انگار برخی از مردم با این بازار قهر کرده‌اند مطلب دیگر این است با توجه به متفاوت بودن بعضی از قطعات، مخاطب‌ها احتیاج به زمانی دو یا سه‌ماهه دارند تا این موسیقی را بپذیرند گرچه مطمئنم با بپذیرفتن چنین قطعاتی دیگر نمی‌توان از آن‌ها دل کند چراکه این اتفاق برای خودم افتاده است.

فکر می‌کنید چرا خوانندگانی چون شکوهی در آلبوم اولشان  با اقبال بیشتری از سمت عموم مواجه شدند؟

بروز  اثری که درنهایت سبکی را با خود به همراه بیاورد به همین‌گونه است در ابتدا چون مخاطب با پدیده‌ی جدیدی روبه‌رو می‌شود با هیجان بیشتری به سمت‌وسوی آن مسیر حرکت می‌کند مسئله‌ی دیگر هم تفاوت شکوهی مردم باشکوهی این آلبوم بود که به آن اشاره کردم.

چه بازخوردی از این آلبوم گرفتید؟

تا اکنون من ندیده‌ام که کسی بگوید این آلبوم بد بوده است .در ضمن دوستان به من هم لطف داشتند و از میکس و مستر اثر تولیدشده تعریف می‌کردند خیلی افراد کمی نیز گفته بودند آلبوم قبلی را بیشتر دوست داشتیم که مجدداً تکرار می‌کنم مطمئن هستم بعد از گذشت چند ماه به شنیدن این آهنگ‌ها اعتیاد پیدا می‌کنند.

کدام اثر این مجموعه را بیشتر از بقیه دوست داشتید؟

قطعات «ای دل نرو» و «رسوا» را بیشتر از همه می‌پسندیدم چراکه به نظرم ادامه‌دهنده و حتی تکامل‌یافته‌ی سبک شکوهی بوده‌اند.

از فعالیت در استودیو خود بگویید

خیلی از خواننده‌ها در این استودیو آمدوشد داشتند و خوشحالم که با خود خاطرات خوبی را برده‌اند خواننده‌های چون« محسن یگانه » « رضا صادقی » « احسان خواجه امیری » و... در این اواخر نیز مشغول انجام کارهای میکس و مستر دوست خوبم « مجید خراطها » هستم و باور دارم اگر مشکلی به وجود نیاید آلبوم انتشاریافته‌ی او با استقبال خوبی از سوی طرفدارهایش مواجه می‌شود.

صحبت پایانی؟

برخی معایب حاکم بر موسیقی امروز ازجمله ناآگاهی بعضی افراد در رابطه با موسیقی و فعالیت آن‌ها است و با کامپیوتری شدن موسیقی شاهد مصرفی شدن این مقوله هستیم اما باور  دارم موسیقی ماندگار موسیقی کامپیوتر نیست بلکه موسیقی برگرفته از سواد و تجربه است.

منبع : ریتم نو

نویسنده : فرزین پاک طینت

 
تقویم هنری ادامه