در ابتدا «
علیرضا ایرانی نژاد » ضمن معرفی کوتاه «
کاوه دولت نیا » ،ازجمله آموختن گیتار فلامینگو نزد «
سیامک چاپاریان »
و باور دولت نیا مبنی بر الهام گرفتن از «
کوروش یغمایی »، «
فریدون فروغی » و «
فرهاد مهراد » همچنین تأثیر به سزای استاد خود «
همایون مجد زاده » بر او و خصوصاً آلبوم مذکور از او و «همایون مجد زاده» دعوت کرد تا برای توضیح در خصوص اثر تولیدشدهی او توضیحاتی را ارائه دهند.
«
کاوه دولت نیا » در این خصوص اظهار داشت: «خیلی خوشحال هستم که در اولین آلبوم منتشرشدهام با چنین حمایتی از طرف خبرنگاران روبهرو شدم چراکه حقیقت امر این است هر خوانندهای که بهتازگی پا به عرصهی موسیقی میگذارد در درجهی اول نیاز مبرمی به پوشش رسانهای دارد و خرسندم که این مهم در خصوص آلبوم «گل مرداب» بهخوبی انجام گردید و مشعوفم که استادم «همایون مجد زاده» نسبت به مشق نویسی های من لطف داشت و پیشنهاد کرد که آنها را در معرض شنیدن قرار دهم من نیز با همیاری استادم توانستم به این خواسته جامهی عمل بپوشانم .همیشه علاقهی شدیدی به ادبیات فارسی داشته و دارم و هر وقت شعری را میخواندم به صورت ناخودآگاه ملودی خاصی به ذهنم متبادر می شد بدین ترتیب تصمیم گرفتم آلبومی را با این اشعار در معرض شنیدن قرار دهم.»
وی در خصوص پخش صدای آهستهتر نسبت به موسیقی در این آلبوم گفت: «این کار کاملاً عامدانه و آگاهانه انجامشده چراکه من بهنوعی تحت تأثیر خوانندههای راک دههی هشتاد میلادی هستم به همین منظور نیز _در اکثر موارد_ شعرهای نوستالژیک و آشنایی از حافظ و باباطاهر و خیام و زیب النسا و... انتخاب کردم که تشخیص شعر برای مخاطب سخت نباشد زیرا همانطور که قبلاً گفتم،باور دارم این آلبوم با محوریت شعر به وجود آمده است و حتی در برخی جاها برای ادا کردن کلمات از وزن عروضی مصاریع کمک گرفتهام گرچه به نظرم این با مدد جستن از موسیقی پیشنهادی وزن عروضی تفاوت دارد.»
«همایون مجد زاده» گفت : «اعتقاددارم که «کاوه دولت نیا» هم سلیقهی خوبی دارد هم به معنای واقع کلمه آرتیست است ؛سعی ما بر این بوده که از هیچ ساز ضبطشدهای استفاده نکنیم و تمام سازها را بهصورت زنده اجرا کنیم که در این امر با موقعیت کامل روبهرو بودیم گرچه این کار میتواند حسن بزرگی باشد اما با توجه به امکانات موجود ،در مرحلهی میکس و مستر مشکلآفرین ظاهر شد میتوانستیم صدابرداری را استخدام کنیم اما دوست داشتم کاوه با کسب تجربه به دانشش بی افزاید نهایتاً در این آلبوم تمام قدرت صدای کاوه را نخواهید شنید. گرچه همصدا و هم میکس و مستر به سطح کیفی استانداردی رسیدهاند. »
در ادامه اضافه کرد: «گرچه در این آلبوم از اشعار فارسی استفادهشده و در بعضی جاها هرچقدر هم تلاش شود نمیتوان از موسیقی پیشنهادی عروضی گذر کرد اما هدف غایی ما موسیقی ایرانی نبوده و بنای بر این بود که از این موسیقی پیشنهادی فرار کنیم و به نظرم موفق بودیم او نیز در خصوص صدای پایین متذکر شد این کارآگاهانه بوده و اصولاً باآنهمه ساز اگر میخواستیم صدای خواننده را بالاتر بگیریم کار بیهوده بود.
در پایان نیز ضمن اشاره به تلاش برای همکاری در آلبوم جدید دولت نیا گفت: «اگر آلبوم اول شعر محور بود آلبوم دوم موزیک محور است.»
منبع : ریتم نو
نویسنده : فرزین پاکطینت