ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۴

امیر تتلو باز هم خبر ساز شد / انتقاد اهالی خانه ترانه از ادبیات انرژی هسته ای

ریتم نو : جلسه‌ی خانه ترانه مورخ پانزدهم مردادماه سال جاری در فرهنگسرای ارسباران با مدیریت و اجرای دکتر افشین یداللهی و منتقدینی نظیر " مهدی ایوبی " ، " علیرضا بدیع " ، " امیر مصاف " و با حضور افتخاری " آقای سعید امیر اصلانی " برگزار شد.


 

ریتم نو : جلسه‌ی خانه ترانه مورخ پانزدهم مردادماه سال جاری در فرهنگسرای ارسباران با مدیریت و اجرای دکتر افشین یداللهی و منتقدینی نظیر " مهدی ایوبی " ، " علیرضا بدیع " ، " امیر مصاف " و با حضور افتخاری " آقای سعید امیر اصلانی " برگزار شد.


همچنین حضور "محمدرضا عیوضی" ،  " حمید حامی " و " مهرداد نصرتی " در این جلسه جلوه‌ی دیگری به نشست نقد ترانه‌ی امروز بخشید.

در ابتدای این جلسه افرادی که در آکادمی‌های منتقدین حضور داشتند ترانه های خود را خواندند و سپس آثار آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

اولین شعر توسط " حسن زاده " خوانده شد که نقد این ترانه به عهده‌ی " مهدی ایوبی " بود. وی مشکل شعر را عدم ارتباط بین آنچه از ذهن عبور می‌کند و آنچه روی کاغذ پیاده می‌شود، دانست.

به عقیده‌ی ایوبی ترانه‌ی خوانده شده ، ترانه‌ی مطلوبی نبوده است.

در ادامه‌ی صحبت‌های وی دیگر منتقدین نیز با ایشان هم نظر بودند و " بدیعی " برای نقد این ترانه گفت: وقتی در ترانه پوشش وجود نداشته باشد به دل هم نمی‌نشیند.

" یوسف مجلسی " که ترانه‌ی او دومین ترانه‌ی مورد نقد بود از شهرستان ساری به جایگاه دعوت شد. طبق نظر ایوبی این ترانه دارای روزمرگی‌های تکراری بوده و حرف‌های عادی در آن به کار رفته با این تفاوت که به آن چند قافیه هم اضافه کرده است.

علیرضا بدیعی ترانه ی " فائزه سینایی " را نقد کرد و در راستای نقد این ترانه ایوبی ایراد ترانه را ایراد وزنی بیان کرد.

ترانه‌ای که با رضایت اکثر منتقدین رو به رو شد ترانه ی آقای " عرفان سلیمی " بود که داشتن مشکل وزنی از ایرادهای این ترانه به شمار می‌رفت.

" امیر مصاف " به جمع منتقدین آمد و ترانه‌ی " سهیل احمدی " را نقد کرد. مهدی ایوبی مشکل این ترانه را ترجیع بند نامناسب و جابجایی ارکان دانست.

مشکل دیگری که در بین ترانه‌ها دیده می‌شد آن بود که در ترانه نباید جنسیت مشخص شود. همان اشتباهی که خانم " مقدس " در ترانه‌ی خود داشتند.

در این بخش از جلسه دکتر یداللهی ، محمدرضا عیوضی و سعید امیراصلانی را که از منتقدین قدیم خانه‌ی ترانه بودند را معرفی کرد و امیراصلانی  از دکتر یداللهی به‌عنوان دوست دانشمند نام برد و از ایشان تشکرکرد.

"هانیه میرسعید" هم ترانه‌ی خود را خواند و باز هم مشکل استفاده از جنسیت و قراردادن خود به‌عنوان مرد را در ترانه داشت.

همچنین دکتر یداللهی مهمان‌های دیگری همچون "مهردادنصرتی" و"حمیدحامی"را به جمع معرفی کرد.

پس از شعرخانی ترانه سرایان جوان، ترانه‌ی اصلی مورد نقد امروز خانه‌ی ترانه ، ترانه‌ی " انرژی هسته ای " از " امیر مقصودلو ( تتلو )"بود که ابتدا این ترانه توسط "علی ایلیا" خوانده شد.

به اعتقاد « مهدی ایوبی » سه خط ابتدایی این نوشته خوب است اما از آن به بعد دیگر به ادبیات نرسیده. وی افزود کسی که این عبارات را نوشته از وضع کشور خود با خبر می‌باشد، نه این که در انتهای نوشته بگوید: " من به اتفاقات افتاده در جهان و کشورم کاری ندارم "

نقد مهدی ایوبی از این ترانه آغاز کننده‌ی نقدهای تند و موهن دیگر ترانه سراها  نسبت به آن شد، که باعث اعتراض برخی از طرفداران این خواننده گشت که دکتر یدالهی معترضین را نسبت به نقد های تند توجیه کرد.

برخی از ترانه‌سرایان نظیر " توده فلاحی " ترانه‌های تتلو را تنها یک نوشته‌ی سرگرم کننده بیان کرد و گفت : تتلوهیچ گونه سواد ادبیاتی ندارد و این ترانه حشو است. البته در این گفت و گو نقد‌های مثبت هم توسط حضار دیده می‌شد.

در این بین نقدهایی هم از کلیپ این موزیک صورت گرفت که عدم رضایت اکثر ترانه‌سرایان و دیگر افراد را نشان می‌داد.

باید گفت بحث‌های سیاسی زیادی نیز درباره‌ی این ترانه انجام شد که توسط دکتر یداللهی متوقف شد.

در پایان این نقدها دکتر یداللهی از طرفداران تتلو تشکر کرد که از گفتن ناسزا در هر جایی پرهیز می‌کنند.

درادامه ترانه سرایان دیگری همچون " علی ایلیا " ، " لیلا خوشنویس " و " خاطره حیدری " خوانده شد. و یک چهارپاره توسط خانم "ابراهیمی" خوانده شد که توجه حضار را به خود جلب کرد.

شعر خوانی علیرضا بدیع و مهدی ایوبی حسن ختام نشست خانه ترانه بود.

سعید امیراصلانی به همراه گیتاریست و پیانیست خود سه قطعه موسیقی اجرا کردند که ترانه این قطعات متعلق به وی بود.

 

منبع : ریتم نو

نویسنده :  زکیه تاجیک
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
انتشار یافته: ۲
تتلیتی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
آقای مهدی ایوبی : واقعا براتون متاسفم که نمی تونید و نمی خواهید پیشرفت یک خواننده ای که برای کشورش زحمت کشید رو ببینید...
از شما بزرگتر ها ، از این ویدیو حمایت کردند و تحسین ....
حالا شما از چیزی ناراحت هستید ؟
بهتره چشم و گوشتون رو باز کنید تا ببینید که دور و بری هاتون دارن پیشرفت می کنن و شما هنوز دارین انتقاد می کنید ...
متاسفم...
نجمه
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
واقعا براتون متاسفم گوشتونو از این اراجیف پر کردین یک مشت چرتو پرت تو آهنگاش میگه که هیچ کدوم معنی نداره ملتو اسکل کرده با این مزخرفاش یکم سواد موسیقی تونو بالا ببرین بفهمین چیک باید گوش بدین هر کی از ننش قهر کرد شد خواننده?
تقویم هنری ادامه