ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۹ - ۳۰ دی ۱۳۹۴

کشتی لیان در دریای طوفانی نمایشگاه بین المللی

ریتم نو : کنسرت گروه موسیقی بوشهری لیان به سرپرستی محسن شریفیان و تهیه‌کنندگی شرکت کامیاب بهاران با مدیریت علی حق‌شناس شب گذشته مورخ  29 دی در سالن میلاد نمایشگاه برگزار شد.


ریتم نو : کنسرت گروه موسیقی بوشهری لیان به سرپرستی محسن شریفیان و تهیه‌کنندگی شرکت کامیاب بهاران با مدیریت علی حق‌شناس شب گذشته مورخ  29 دی در سالن میلاد نمایشگاه برگزار شد.


این کنسرت نخستین اجرای گروه لیان در سالن میلاد نمایشگاه بود که استقبال بسیار خوب مردم نشان‌دهنده علاقه و جاذبه بسیار زیاد موسیقی محلی به‌ویژه موسیقی جنوب ایران است.


اجرای شب گذشته لیان با پخش نماهنگی از تمرین‌های این گروه و صحبت‌های محسن شریفیان در خصوص اهمیت موسیقی جنوب و همچنین برخی از فعالیت‌های لیان در خارج از ایران آغاز شد.سپس نوازنده‌ها با تشویق فراوان روی صحنه حضور پیدا کردند و قطعه‌ای را نواختند تا نوبت به روی صحنه آمدن محسن شریفیان ناخدای کشتی لیان بشود.


اولین قطعه‌ای که به اجرا درآمد، شریفیان ضمن تبریک میلاد امام حسن عسگری(ع) گفت:امیدوارم امشب کنسرت خوبی را از لیان شاهد باشید و ما تلاش می‌کنیم که از تمام توان خودمان بهره بگیریم.


او پس از تذکر به رعایت برخی شئونات به اجرای قطعه‌های "هله هله مانی" و "دریا دریا" در بین موجی از همراهی هوادارانش پرداخت ؛ هوادارانی که گاه و بی گاه با پای‌کوبی دریای میلاد نمایشگاه را مواج‌تر می‌کردند و اعضای لیان را به تکاپوی بیشتری وامی‌داشتند.


پس از معرفی محمد بحرانی صداپیشه عروسک محبوب جناب خان در بین تشویق فراوان حضار، محسن شریفیان برای اجرای "نی خونی" ابتدا با حاضرین تمرین کرد و در مدت اجرای این قطعه، تک‌تک آنان را به عضویت گروهش درآورد.


این قطعه با تک‌نوازی نی آغاز و برای لحظاتی با رقص محسن شریفیان همراه بود. رقصی که منجر به بازخواست شدن و ترک کردن صحنه برای چند لحظه شد.


شریفیان که پس از وقفه‌ای به روی صحنه بازگشت با اندکی دلخوری گفت:عده‌ای چون بافرهنگ ما آشنا نیستند به رقص ما و به حرکات من درصحنه ایراد می‌گیرند.


او سپس حامد ذبیحی عروسک‌گردان جناب خان را معرفی کرد و مانند قطعه قبل نی به دست گرفت و "چه کنم بادلم" را به گفته‌ی خودش طوفانی اجرا کرد و استقبال هواداران به‌قدری بود که بعدازاین قطعه درخواست اجرای مجدد آن را داشتند.


در ادامه نوبت به سورپرایز کردن خود محسن شریفیان رسید که ناگهان صدای مادرش را شنید که در قالب یک پیام تصویری تولدش را به او تبریک گفت و به‌غیراز شریفیان اکثر حاضرین هم این پیام تصویری که از نمایشگرهای سالن میلاد پخش می‌شد را با تعجب نگاه می‌کردند.


به‌غیراز مادر محسن شریفیان هنرمندانی ازجمله امید حاجیلی ، احسان حق‌شناس ، امیر سلیمانی و عروسک جناب خان هم تولد او و آکا صفوی خواننده‌ی لیان را تبریک گفتند و با پخش آهنگ تولدت مبارک حاضرین هم همراه شدند و یک‌صدا چهل‌سالگی محسن شریفیان را برایش ماندگار کردند.


شریفیان پس از تماشای این پیام‌های تصویری گفت:  بزرگ‌ترین سورپرایز شنیدن صدای مادرم بود که در آستانه چهل‌سالگی هنوز کنسرتم را ندیده مثل خیلی از همشهریانم که امیدوارم این اتفاق رخ بدهد.


انتخاب بعدی لیان که تصمیم گرفته بود بدون استراحت کنسرتش را به اتمام برساند "اشکله جونم" بود که با استقبالی کم‌نظیر از جانب تماشاگران لیان همراه شد.


 حین اجرای اشکله جونم اعضا دورهم جمع شدند و حلقه زدند و اجرا با رقص و آواز ادامه‌دار شد که در پایان شریفیان اشاره کرد به این نوع رقص خاص که در بین مردم برخی نقاط ایران ازجمله گناوه و دیلم به نشانه‌ی اتحاد است.


او پس از تشکر از تهیه‌کننده و عوامل اجرایی کنسرت "خیام خوانی" را با صدای نی خود آغاز کرد و با همراهی و پای‌کوبی بسیاری روبه‌رو شد.


سورپرایز دیگر لیان برای کنسرت تهران حضور گروهی آذری به سرپرستی آقای وحید اسداللهی و همراهی با آن‌ها در اجرای قطعه تلفیقی "سلیمان" بود.


اسداللهی گفت: موسیقی اقوام خوب است که باهم تلفیق شوند و موسیقی ایران را به وجود آورد. محسن شریفیان هم برای تکمیل این حرف اشاره گرد که: من نماینده موسیقی شهری هستم که نام محله‌های آن به نام مناطق قدیمی ایران است.


این قطعه تلفیقی با هم‌نوازی آکاردئون و نی‌انبان آغاز شد و با هنرنمایی وحید اسداللهی و دیگر اعضا شنیدنی و تماشایی شده بود، بدون شک بیشترین استقبال متعلق به "سلیمان" بود.


با تشویق اعضای این گروه آذری لیان برای بار دیگر تنها روی صحنه ایستاد و پس از معرفی شاهین بهرام نژاد مجری بوشهری،دکتر حسین نور الشعف، امیر دانایی، احسان امیدی، بابک شهرکی، حسین شریفی و اعضای سفارت سوئد و سفیر فیلیپین نوبت به "خلخال" رسید که بعد از اجرای این قطعه شریفیان گفت: من حتی حاضرم برای شاد کردن شما  خودم جهنمی شوم.


با تک‌نوازی تمپو و سپس کاخن برنامه ادامه پیدا کرد و محسن شریفیان از مدیر فرهنگ و ارشاد استان بوشهر که در سالن حضور داشت، تشکر کرد و سپس گفت قطعه‌ای که خواهید شنید فقط یک شوخی است ، فقط یک شوخی و سپس "وای از دست زنا" اجرا شد.


پس از معرفی احسان حق‌شناس و حسین سلیمانی نوبت به تک‌نوازی حمزه یگانه یکی از اعضای لیان رسید که همیشه تک‌نوازی او یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کنسرت‌های لیان بوده و شب گذشته هم از این قاعده مستثنا نبود و حمزه یگانه تماشایی می‌نواخت.


"تینا"در پایان با تشویق معروف لیانی ها اجرا شد و به‌عنوان حسن ختام همزمان با پخش اینترنتی قطعه‌ی "توبه توبه" در سالن پخش شد، البته نه به‌صورت کامل و توسط عوامل سالن در نیمه‌های پایانی قطع شد و درنهایت حاضرین باانرژی بسیاری سالن را ترک کردند.



منبع: ریتم نو


نویسنده: حامد سلگی


عکس: حسین راد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه